Dinsdagochtend bedankten meer dan 350 autocarchauffeurs in heel Vlaanderen hun collega-lijnchauffeurs. Ook in Kortrijk was dat het geval. "Al van bij de opstart van de versterkingsritten voor het openbaar vervoer voelen autocarchauffeurs een oprechte collegialiteit van de lijnchauffeurs die zij mogen begeleiden", klinkt het bij de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers en reisorganisatoren (FBAA), die de actie op poten zette.
...

Dinsdagochtend bedankten meer dan 350 autocarchauffeurs in heel Vlaanderen hun collega-lijnchauffeurs. Ook in Kortrijk was dat het geval. "Al van bij de opstart van de versterkingsritten voor het openbaar vervoer voelen autocarchauffeurs een oprechte collegialiteit van de lijnchauffeurs die zij mogen begeleiden", klinkt het bij de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers en reisorganisatoren (FBAA), die de actie op poten zette.Dat bevestigt ook Pieter-Jan D' Eigens (38) uit Izegem. Normaal brengt hij toeristen naar bestemmingen in heel Europa. Maar sinds maart zit hij tijdelijk werkloos thuis. Maandag kon hij beginnen op de rit Kortrijk - Roeselare. "En dat voelt heel goed", bevestigt hij. "Het werk op zich is plezant, al ben ik die korte ritjes natuurlijk niet gewend. Maar het is vooral goed dat ik weer bezig kan zijn. Samen sterk tegen corona."Pieter-Jan gaf zich dan ook vrijwillig op als chauffeur. "Natuurlijk verveel je je thuis dood. Vooral omdat er voor de toeristische sector helemaal geen perspectief is. Wie weet wanneer ik weer met toeristen op pad mag?" Of hij zijn rijkunsten in al die tijd nog niet verleerd is? "Neen hoor (lacht). Ik heb al 15 jaar ervaring. De eerste tien minuten is dat dus wat onwennig, maar daarna is dat geen enkel probleem. Het is bovendien fijn samenwerken met de chauffeurs van De Lijn." "Dankzij die goede verstandhouding zorgen lijnbussen en autocars samen voor een veilige schoolspits. Als sector willen wij de lijnbuschauffeurs met deze verrassingsactie bedanken voor hun teamspirit", aldus de FBAA. "Om drukte te vermijden en te zorgen voor een betere spreiding op het openbaar vervoer, rijden er sinds begin oktober private autocars achter bussen van De Lijn, momenteel zo'n 375 bussen", legt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters uit. "De Vlaamse regering trok 12,5 miljoen euro uit voor deze versterkingsritten. Door de goede samenwerking tussen De Lijn en private autocarsector zorgen we voor een veilige schoolspits."Volgens de FBAA verliepen de versterkingsritten al van bij de start heel vlot. "Dat is een bewijs van het professionalisme van de chauffeurs bij De Lijn en de bus- en autocarbedrijven. De collegialiteit en teamspirit van de lijnchauffeurs verdienen een pluim! Dankzij die goede verstandhouding zorgen lijnbussen en autocars samen voor een veilige schoolspits."Omdat handjes schudden uiteraard geen optie is, worden alle autocars uitgerust met een sticker. "Die geeft de dankbaarheid van de autocarchauffeurs weer om te worden "opgenomen" als collega voor het lijnvervoer. De aantikkende 'vuistjes' staan voor de collegialiteit tussen chauffeurs.""Elke autocarchauffeur toonde 's ochtends net voor de eerste rit de sticker tonen aan zijn collega lijnchauffeur en hem/haar hartelijk danken voor de teamspirit."