Arvid lanceert kledinglijn Jerremy ten voordele van Awel.be en Zelfmoordlijn 1813

Arvid Waelkens en Sarah Beulque tonen enkele stukken van de kledinglijn.© foto PNW
Arvid Waelkens en Sarah Beulque tonen enkele stukken van de kledinglijn.© foto PNW
Redactie KW

Arvid Waelkens (37), de zaakvoerder van audio- en videobedrijf Bluetown, pakt uit met een lijn van comfortabele kledij met een minimalistisch ontwerp. Maar wel met een belangrijke boodschap, want de Waregemnaar wil iedereen die het moeilijk heeft, oproepen om te praten. “Elke zelfdoding is er één te veel, en daarom schenken we de winst aan goede doelen.”

Het plan om een kledinglijn op te starten, speelde al een tijdje in het achterhoofd van Arvid. De coronacrisis bracht alles in een stroomversnelling. “Tijdens de eerste lockdown heb ik die plannen eens van mijn bureau gehaald en ben ik ermee aan de slag gegaan. Ik wilde mijn voorliefde voor grafische vormgeving en typografie al langer eens op een andere manier gebruiken”, vertelt Arvid. “Tegelijk wilde ik dat het project een verhaal had. Veel mensen hebben het moeilijk in deze donkere tijden, maar daarover spreken doen we nog altijd niet. Als iemand het niet meer ziet zitten en zelfmoord pleegt, blijft dat nog te vaak een taboe.”

Anders zijn

Arvid doopte zijn kledinglijn ‘Jerremy’, wat een verwijzing is naar het nummer ‘Jeremy’ van Pearl Jam. “Dat liedje vertelt het verhaal van een 15-jarige Amerikaanse jongen, die zich in 1991 in zijn klas door het hoofd schoot, voor de ogen van zijn klasgenoten en leraar. Waarom die extra ‘r’ dan? Omdat een beetje anders ook oké is”, vervolgt Arvid, die één van de truien toont. “We hebben een exemplaar met daarop ‘alles goed?’. We stellen die vraag heel vaak aan elkaar, maar voor mij mag het wat meer zijn. Dat moet het startpunt zijn voor een goed gesprek.”

De inspiratie voor de naam vonden we in het nummer Jeremy van Pearl Jam

Zelf werd de Waregemnaar ook al geconfronteerd met verlies en gemis. “Maar dit project is er voor iedereen die het moeilijk heeft. Het gaat om dingen die je meedraagt en onderwerpen die moeilijk bespreekbaar zijn. Zelf heb ik het ook soms lastig om te praten, maar er zijn oplossingen”, zegt Arvid, die verwijst naar de twee organisaties die gesteund worden door de kledinglijn. Dat zijn de Vlaamse hulplijn Awel en de Zelfmoordlijn 1813. “Als Jerremy een succes wordt, is het goed mogelijk dat we op termijn ook andere organisaties aan bod laten.”

Assortiment

Het assortiment van Jerremy is breed: er zijn petten, truien, hoodies en joggingsbroeken in verschillende kleuren en maten. Een hoodie kost 47 euro, voor een trui of een pet betaal je respectievelijk 41 en 26 euro. Een kledingstuk kopen kan enkel via de online webshop die sinds dinsdag online staat. Die vind je op https://jerremy.be.