Artsen Zonder Grenzen: “Nog veel werk om grote publiek te sensibiliseren rond vluchtelingen”

Redactie KW

De campagne van Artsen zonder Grenzen die begin deze maand gelanceerd werd, ‘We zitten allemaal in hetzelfde schuitje’, heeft al 870.000 euro opgebracht.

De doelstelling om met de campagne tussen 700.000 en een miljoen euro in te zamelen werd dus bereikt. Opvallend is dat vooral mensen die regelmatig een gift doen aan AZG, dat nu ook deden. “De schenkers hebben hiermee hun vertrouwen in Artsen Zonder Grenzen opnieuw bevestigd. Dat is voor ons een duwtje in de rug, maar het toont ook aan dat er nog veel sensibilisering nodig is”, zo zegt woordvoerder Christof Godderis.

Naast fondsenwerving stond sensibilisering dan ook centraal in de campagne. Op de website van AZG werden video’s geplaatst met getuigenissen van vluchtelingen, interviews met AZG-medewerkers en verhalen van gewone burgers die vluchtelingen op de een of andere manier proberen helpen. De video’s werden meer dan 430.000 keer bekeken. “De positieve commentaren tonen aan dat veel mensen begaan zijn met het lot van de vluchtelingen“, zegt Godderis. “Met de video’s wilden we de vluchtelingen een gezicht geven. Mensen begrijpen nog te weinig waarom mensen ervoor kiezen om hun land te ontvluchten. Ze gaan niet zomaar de Sahara doorkruisen en daarna nog eens de Middellandse Zee oversteken met een klein bootje. Ze doen dat omdat ze geen andere keuze hebben”, besluit Godderis.

De vluchtelingenproblematiek blijft ook in 2016 een van de prioriteiten van Artsen Zonder Grenzen. Zo heeft de ngo een twintigtal projecten langs de migratieroutes. Dit jaar voerde de ngo zelf reddingsoperaties uit op de Middellandse Zee. Die worden mogelijk binnen enkele dagen stopgezet, omdat het aantal vluchtelingen door de weersomstandigheden is teruggevallen. In de Egeïsche Zee blijft AZG wel reddingsoperaties uitvoeren, in samenwerking met Greenpeace, omdat daar ook in de winter de nood groot blijft.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier