De beslissing om die camera's te plaatsen, dateert al van eind 2018. Toen beslisten de gemeenteraden van Knesselare en Beernem om de camera's gezamenlijk te financieren. Op die manier konden de gemeentes een intergemeentelijke en interprovinciale trajectcontrole met vrachtwagensluis en nummerplaatherkenning...

De beslissing om die camera's te plaatsen, dateert al van eind 2018. Toen beslisten de gemeenteraden van Knesselare en Beernem om de camera's gezamenlijk te financieren. Op die manier konden de gemeentes een intergemeentelijke en interprovinciale trajectcontrole met vrachtwagensluis en nummerplaatherkenning invoeren.Proximus, dat de camera's fabriceert, stelde een ANPR-camera type Tatille voor om die intergemeentelijke camera's in gebruik te nemen. "Na herhaalde bevraging vernam ik dat dit type camera nog steeds niet beschikbaar is omdat er nog geen homologatie voorhanden is. Daarom nam ik initiatief om met alle betrokken partijen samen te zitten. Nu blijkt dat er wel een ander type ANPR-camera bestaat mét een gehomologeerde module vrachtwagenssluis, maar zonder optie trajectcontrole (snelheidsmeting). Dit type camera zou in een eerste fase kunnen geplaatst worden langs het traject. Proximus bezorgt ons hiervoor een concrete offerte", reageert burgemeester Jos Sypré (CD&V). Op termijn kan de gemeente de camera's dan upgraden, zodat trajectcontrole wél mogelijk is."Van zodra de ANPR camera's mét vrachtwagensluis, maar zonder trajectcontrole worden gegund door beide gemeenten, zal het nog een 6 à 8 maand duren eer de camera's er effectief staan. We verwachten ze dus ten vroegste eind dit jaar", zegt de burgemeester. Intussen brengt Beernem samen met het gemeentebestuur van Aalter en via het agentschap wegen en verkeer wel al signalisatie aan op de E40. Zo kan zwaar verkeer de N368 mijden en andere wegen nemen. (AV)