Annie en Willy stoppen eind september met ‘t Winkeltje in Tielt

(foto WME)
Redactie KW

Wie de weg van Tielt naar Wingene neemt heeft zeker en vast al kennis gemaakt met de aanwezigheid van ‘t Winkeltje, in de Wingensesteenweg 12. De traditionele buurtwinkel wordt er uitgebaat door Annie Van Parys (62) en haar echtgenoot Willy De Backer (66). Jarenlang waren ze terug te vinden achter hun toonbank maar op woensdag 30 september trekken ze een streep onder dit avontuur.

Wanneer is het verhaal voor jou begonnen in ‘t Winkeltje?

Annie Van Parys: “Ik ben hier in ‘t Winkeltje begonnen op 1 juli 1984, de zaak werd voorheen door de ouders van Willy uitgebaat. Ik was eerst zeven jaar werkzaam bij een architectenbureau in Kortrijk en toen de ouders van Willy aan hun pensioen dachten, stelden ze de vraag om het over te nemen en dat is dan ook gebeurd. Tijdens de overname was ‘t Winkeltje twee weken gesloten om toch wat veranderingen qua indeling en dergelijke te doen. Na deze werken ging mijn verhaal wat ‘t Winkeltje betreft officieel van start. Doorheen het verhaal was er één constante en dat was dat we altijd open waren behalve op donderdag. Als Kerst of Nieuwjaar echter op een donderdag viel, deden we onze winkel wel open en dat vooral op vraag van onze klanten.”

Hoe zou jij ‘t Winkeltje omschrijven?

“Als je niets in huis hebt en je krijgt onverwacht bezoek dan is ‘t Winkeltje de plaats waar je naartoe komt om er alles terug te vinden wat je nodig hebt. Als je een lege koelkast hebt kom je naar hier en is hij terug vol. We hebben koffie, taartje, koekjes, brood, beleg…”

Hoe ziet een doorsneedag er uit voor jullie?

“De dagen zijn voorbij gevlogen. Het zijn lange dagen maar je bent constant bezig. De dag begint steevast om 6 uur ‘s morgens met alles klaar te zetten om onze winkel te openen. We zijn open van half acht ‘s morgens tot zeven uur ‘s avonds. Meestal eindigt onze dag dan rond acht uur, half negen na de opkuis van onze winkel. We genieten er van om ‘s avonds na de werkdag toch samen naar een televisieprogramma of film te kijken.”

Zijn er nadelen aan het beroep?

“Aan elk beroep zijn er voor- en nadelen. Je kiest er zelf voor of je feestjes meemaakt of niet. Echte nadelen zijn er niet aan het beroep want je kiest er tenslotte zelf voor. We hebben het altijd met veel liefde gedaan, en nog altijd en altijd stonden onze klanten centraal. Tenslotte doe je het daar toch voor om een tevreden klant te hebben. Er zijn ook moeilijke momenten geweest.”

“We hadden schrik of we de heraanleg van de weg zouden overleven”

“Zo hadden we bijvoorbeeld onze winkel vernieuwd en dan begonnen ze aan de heraanleg van de weg Tielt-Wingene waarbij de werken toch ongeveer vier jaar duurden. We hadden wel schrik of we dit te boven zouden komen. Ikzelf heb al enkele operaties achter de rug. Op die momenten kan je ook de winkel niet sluiten waardoor Willy, die 25 jaar bij Farrazyn heeft gewerkt, dan twee jobs moest doen gedurende de periodes dat ik niet kon.”

Wat deed je beslissen om er na al die jaren mee te stoppen?

“Ik zou stoppen aan 60 jaar en ben er nu 62 jaar. Je kan het niet altijd blijven uitstellen en moet je er op een gegeven moment een gedacht van maken. Nu de gezondheid nog altijd meewil, willen we ook wat genieten van het leven en wat tijd doorbrengen met de familie. We hebben 36 jaar ten dienste gestaan van de klanten.”

Wat met de vrijgekomen tijd of dreigt het spreekwoordelijke zwarte gat?

“In het spreekwoordelijke zwarte gat zullen we zeker niet vallen. We zullen zelfs tijd te kort hebben. Willy fietst graag en legt graag een kaartje. Ikzelf lees graag boeken maar had daar geen tijd voor. Na 30 september zal dat wel anders zijn. Daarnaast willen we ook de tijd nemen voor onszelf en tijd doorbrengen met onze kinderen en kleinkinderen. Het wordt een nieuwe start in een nieuwe fase van het leven. Onze tijd anders invullen en het zal ook een andere manier van leven worden. Misschien zullen we wel nieuwe hobby’s ontdekken. Er is ook nog vrijwilligerswerk. Ik zou me graag nog een tijd verder blijven inzetten voor Unizo. Ook zullen we onze vriendenkring uitbouwen want die is toch volledig weggevallen door ‘t Winkeltje.”

De traditionele buurtwinkels worden schaars, mag dit als een uitstervend ras worden beschouwd?

“Het is jammer om te moeten zeggen maar ik denk het wel. Ik denk dat het in 2009 moet zijn dat de streekproducten opkwamen. Het was de bedoeling om de kleine buurtwinkel iets te geven dat je niet kon terugvinden in de grote winkels. Ik heb me daar voor geëngageerd en dat is goed gelopen. In 1984 waren er diverse buurtwinkels en had je ook bakkerijen met een winkeltje bij. Vandaag de dag zijn er slechts weinig traditionele buurtwinkels terug te vinden in het straatbeeld.”

Bij vele jaren ‘t Winkeltje te hebben uitgebaat, hoort ook een leuke anekdote?

“We hebben doorheen de jaren tal van leuke herinneringen opgebouwd met ‘t Winkeltje. Zo viel eens voor dat de bakker brood leverde terwijl wij met vakantie waren. Gelukkig was één van de kinderen thuis om dat op te merken. Een andere herinnering is dat we ‘s morgens vroeg klanten over de vloer kregen die na een nachtje stappen of na de Tieltse Feesten op weg waren naar Wingene. Dan kwamen ze drank kopen om te nuttigen onderweg. In 2009 vierden we 25 jaar ‘t Winkeltje. We deden dit op ‘De dag van de Klant’. We plaatsten een springkasteel, een schminkstand en een tent op de parking voor de winkel. De klanten konden een hapje en een drankje nuttigen. We zorgden ook voor aangename muziek en nog voor het avond was, was het gebeuren veranderd in een buurtfeest. Nog een leuke anekdote: in 2016 besloten we een in het kader van ‘Streekproducten 100% West-Vlaams’ een streekbierenmarkt te organiseren op onze parking voor de winkel. We plaatsten die parking vol tafels en stoelen en nodigden verschillende brouwerijen uit om hun bier te komen promoten, te laten proeven en te verkopen. We hadden een tijdspanne voorzien met start om 16 uur en einde om 22 uur. Het was schitterend weer die dag, 20 juli 2016. Niemand moest werken de volgende dag en iedereen was ontspannen. Wij hebben om middernacht bijna moeten smeken opdat de mensen toch maar naar huis zouden gaan gaan. Wij kregen het antwoord van ‘The Dirty Scums’ dat ze pas naar huis zouden gaan als al het bier op was. Ze zijn blijven zitten op de parking tot ongeveer 2 uur in de nacht. Er zijn tal van anekdotes, te veel om op te noemen. Het was hard werken maar het was ook een leuke tijd waar we met plezier zullen aan terugdenken.”

Een laatste woord voor de trouwe klant?

“We zullen vooral het sociale missen. Maar we laten het bedanken van onze trouwe klanten niet zomaar voorbijgaan. De voorziene receptie kan niet in coronatijden. Onze laatste werkdag is woensdag 30 september. Op die dag willen wij al onze trouwe klanten graag bedanken met een attentie. Trouwens op 3 en 4 oktober is ‘Het Weekend van de Klant’, maar wij zullen dat al vieren op 30 september.” (KeMa)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier