We dweilden deze week Sint-Andries af, op zoek naar reacties op de revolutionaire plannen van Club. In de Lange Molenstraat, die samen met de Doornstraat het meest hinder te verduren krijgt, wil geen enkele bewoner met zijn naam in de krant. Sommigen willen na enige aarzeling enkel anoniem getuigen. De angst regeert: de tegenstanders zijn bang voor represailles van Clubhooligans, de voorstanders wensen geen miserie met hun kritische buren.
...

We dweilden deze week Sint-Andries af, op zoek naar reacties op de revolutionaire plannen van Club. In de Lange Molenstraat, die samen met de Doornstraat het meest hinder te verduren krijgt, wil geen enkele bewoner met zijn naam in de krant. Sommigen willen na enige aarzeling enkel anoniem getuigen. De angst regeert: de tegenstanders zijn bang voor represailles van Clubhooligans, de voorstanders wensen geen miserie met hun kritische buren.Slechts twee moedige buurtbewoners geven hun ongezouten visie op het ambitieuze project. Gemeenteraadslid Jean-Marie De Plancke, nochtans een overtuigd Cerclefan, heeft geen enkel probleem met de plannen van Club, hoewel het nieuwe stadion veel dichter bij zijn tuin zal staan: "In plaats van op oefenvelden, zullen we nu kijken op hoge bomen. Het sportpark zal omzoomd worden met populieren, enkel in de winter zullen we het stadion zien. Het plan voorziet flankerende maatregelen om de mobiliteitsproblemen op te lossen, zoals randparkings. Drukker dan nu kan het niet worden! Ik verkies een stadion dat enkel vijf procent van de tijd voor hinder zal zorgen, dan een verkavelde Olympiasite met honderden appartementen. Het is goed dat er geen andere activiteiten, zoals concerten, zullen plaatsvinden op de site."De Brugse advocaat Jean-Luc Lombaerts, vader van ex-Rode Duivel Nicolas Lombaerts, stelt: "De plannen zien er mooi uit, zelfs utopisch. Ze willen hier een mooi park maken. Ik ben blij dat het nieuwe stadion niet te dicht bij de huizen komt. Maar dé achillespees blijft de mobiliteit. Men spreekt van shuttlebusjes die vanop randparkings supporters zullen aanvoeren. Maar waar die randparkings zullen komen, heeft nog niemand verteld."Hoe zien de plannen er concreet uit, die Club Brugge via een online meeting aan de buurt voorstelde? TEAM TEN, een consortium onder leiding van Peter Temmerman van Alheembouw uit Staden, heeft een revolutionair ontwerp ingediend, waarin een voetbaltempel met 40.000 zitjes discreet ingebed wordt in een nieuw park. "Van buiten af gezien krijg je een vrouwelijk, wit gebouw, met afgeronde hoeken. Het isolerend bouwmateriaal zal er uitzien als kanten lingerie, zacht, geperforeerd textiel met diagonale lijnen. Van op straat zal het stadion nauwelijks te zien zijn door het park", aldus Peter Temmerman. Er komen 5000 business seats, 20 liften, diverse restaurants, een Clubshop en Clubmuseum, 1.000 toiletten, een led-eiland boven de middenstip met videoschermen... Alle toeschouwers hebben de garantie op een perfect zicht op het veld. Eén tribune krijgt een steile wand voor 12.000 diehard Clubfans om de impact van de twaalfde man nog te vergroten.Dé grote uitdaging voor TEAM TEN was een voetbaltempel te ontwerpen die niet alleen conform is aan de Europese UEFA-normen, maar ook een optimale voetbalbeleving biedt én zich inpast in de omgeving. Clubvoorzitter Bart Verhaeghe benadrukt: "De oefenvelden verdwijnen, enkel op wedstrijddagen zal er gevoetbald worden. 95 procent van de tijd zal er aan recreatie gedaan kunnen worden in een nieuw stadspark, vol wandel- en fietswegen en met een rijke diversiteit aan planten en hoogstammige populieren. Dat wordt een extra troef voor Sint-Andries."De firma's Anthea en Permis voerden een milieu- en mobiliteitsstudie uit. Volgens Jan Parys en Pieter Vansteenkiste zal de hinder beperkt zijn: "Nu hangen er enorme lichtmasten boven het stadion, in de nieuwe voetbaltempel wordt de verlichting opgehangen binnen de stadionring. Ook het geluid zal binnen het stadion blijven, omdat alle tribunes overdekt zijn. Het park zal vijvers en onverharde paden krijgen, zodat het regenwater in de grond dringt en niet afgewenteld wordt op de buurt.""Er zal plaats zijn voor maximaal 4.000 auto's en 124 supportersbussen op de site, naast 4.000 fietsenstallingen. Nu tellen we 8.000 auto's in en rond Olympia, met files, maar er is nog geen sturing van de verkeersstroom. Door een spreiding van het verkeer te stimuleren en fans met combitickets te belonen, als ze de fiets of het openbaar vervoer nemen, willen we de hinder voor de buurt beperken. Straatparkeren zal verboden zijn, uiteraard moeten de bewoners en de klanten van de winkels wel kunnen parkeren. Daarom komt er een bewonerskaart en blauwe zone, met kortparkeertijd van maximaal een uur. Er zal onderhandeld worden met De Lijn voor een betere afstemming van het busvervoer en er komen randparkings van waar de supporters met shuttlebussen aan het stadion gedropt worden. Via de Club App zullen de supportersstromen begeleid worden."De komende weken kunnen buurtbewoners nog bedenkingen formuleren, waarna Club met een definitief ontwerp een omgevingsvergunning zal aanvragen. In het voorjaar van 2021 hoopt Blauw-Zwart die vergunning te bemachtigen, zodat de bouw van het nieuwe stadion naast het bestaande volgende zomer kan aanvangen. In de loop van het voetbalseizoen 2022-23 moet de nieuwe voetbaltempel speelklaar zijn.