Alweer nieuwe proefopstelling in Pottebezemstraat: derde keer, goede keer?

De nieuwe proefopstelling in de Pottebezemstraat bevat maar twee verkeerspoorten meer. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

Nog niet eens twee weken na het plaatsen van de drie kleurrijke en beschimpte verkeerspoorten in de Torhoutse Pottebezemstraat heeft het stadsbestuur alweer een nieuwe proefopstelling aangebracht. Er zijn maar twee poorten meer overgebleven. De eerste reacties bij de bewoners en passanten klinken alvast positiever. Derde keer, goede keer?

Op de net verdwenen constructie met de drie snel op elkaar volgende zwart-gele poorten werd tot ver buiten de stadsgrenzen schamper tot hilarisch gereageerd. De schreeuwerige opstelling werkte niet alleen op de lachspieren, ze was bovendien onrealistisch. De drie smalle poorten, waarvan twee met een hoogtebeperking, werden op een te korte afstand van elkaar geplaatst, waardoor auto’s nauwelijks de kans kregen om elkaar te kruisen. Plus: het risico op drie keer koetswerkschade was niet gering.

Eerder, vanaf eind mei, werd er ook al enkele weken een drastische knip van de Pottebezemstraat uitgeprobeerd, maar het blokkeren van het doorgaande verkeer kon bij zo goed als niemand op bijval rekenen. De kritiek klonk hard en luid.

Twee beperkingen in de breedte en eentje in de hoogte

Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet is momenteel waarnemend burgemeester ter vervanging van Kristof Audenaert, die met vakantie is. Ze werd door een aantal bewoners koppigheid verweten en ervan verdacht haar wil per se te willen doordrukken, maar nu toont ze het tegendeel en blijkt ze naar de kritische opmerkingen te hebben geluisterd. En dus is de tegenvallende proefopstelling al na een kleine twee weken gewijzigd.

Er resten maar twee verkeerspoorten meer, met telkens twee stapels van drie betonblokken die de breedte van de doorgang drastisch beperken. Enkel de poort ter hoogte van de spoorwegbrug is nog van een hoogteluifel van 2,30 meter voorzien. En vooral: de twee poorten staan verder uit elkaar. Daar zijn de bewoners van de naburige Berg op Zoomstraat alvast tevreden mee, want het sluipverkeer in hun straat is sinds de nieuwe ingreep al meteen serieus geluwd, zeggen ze. In de Pottebezemstraat zelf geldt een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.

Woningen nu vlotter bereikbaar voor vrachtwagens

“Dankzij de nieuwe opstelling wordt het zware doorgaande verkeer nog altijd uit de Pottebezemstraat geweerd, maar is elke woning vanuit één rijrichting bereikbaar voor vrachtwagens”, aldus schepen Desmet. “Ook kan iedereen weer vlot bij zijn oprit komen. Plus: het te veelvuldig remmen en optrekken van auto’s is in vergelijking met de vorige constructie fiks verminderd. We hebben ter sensibilisering in elke rijrichting snelheidsinformatieborden geplaatst, waarmee we tegelijk het aantal voorbijrijdende auto’s kunnen tellen.”

Het stadsbestuur belooft de situatie op de voet te blijven volgen. De evaluatie van de vorige opstelling is sneller dan voorzien gebeurd, omdat velen aangaven dat het terugbrengen van drie naar twee verkeerspoorten een pluspunt zou zijn. “We zijn van plan om een extern studiebureau aan te stellen dat in het najaar een grondige evaluatie moet maken”, aldus Elsie Desmet. “Zo werken we toe naar de volledige heraanleg van de straat, die hopelijk vanaf 2025 zal plaatshebben.”

De eerste reacties zijn voorzichtig positief

De eerste reacties van de buurtbewoners op de intussen al derde proefopstelling zijn voorzichtig positief. “In elk geval is dit duizend keer beter dan de aanvankelijke knip”, luidt het. “En ook veel beter dan de net verdwenen snelle opeenvolging van drie poorten.”

Hoe dan ook: de Pottebezemstraat heeft nog altijd iets weg van een zwart-gele Lego-reclame. Zelfs met maar twee verkeerspoorten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier