Alternatieve Sinksenfeesten zijn bijna even duur als de gewone versie

© TV
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Een dikke 150.000 bezoekers ontvangen voor de Sinksenfeesten zat er afgelopen weekend niet in. Daarom bedacht de stad een alternatief. Met Sinksen in de Wolken konden Kortrijkzanen genieten van een alternatieve versie vanuit hun kot. Alleen kostte dat de stad 170.000 euro, bijna evenveel als andere jaren. Dat kwam het stadsbestuur op een waarschuwing van oppositiepartij CD&V te staan.

“We hebben zelf genoten van het alternatief voor de Sinksenfeesten. Het was een heel creatieve oplossing om alle Kortrijkzanen toch te laten genieten van één van hun lievelingsevenementen én hen eventjes corona te laten vergeten”, aldus fractieleider Hannelore Vanhoenacker (CD&V). “Maar we schrokken wel toen we zagen dat de kostprijs dezelfde is als die van andere jaren. We beseffen uiteraard dat zo’n alternatief heel wat geld kost, maar wensen toch het stadsbestuur te waarschuwen de knip op de portemonnee te houden in deze coronatijden.” Een sentiment dat sommige sociale media-gebruikers leken te delen. Vooral het vuurwerk zorgde voor heel wat commentaar.

Hart onder de riem

“Nochtans hebben we zelfs iets minder uitgegeven dan andere jaren”, reageert schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA). “De alternatieve feesten hadden een kostprijs van 170.000 euro, normaal spenderen we ongeveer 193.000 euro. We bespaarden dus 23.000 euro.” De schepen moet wel toegeven dat de stad heel wat inkomsten mis liep.

“Denk maar aan standgelden voor kraampjes en de rommelmarkt en inkomsten vanuit de drankverkoop. Ook onze sponsors haakten uiteraard af.” Maar toch vindt de schepen de uitgaven zonder twijfel verdedigbaar. “We hebben een sector die zwaar te lijden heeft onder de crisis een duwtje in de rug kunnen geven”, verklaart ze. “We hebben lokale artiesten en horecazaken gesteund. De Sinksenbox, die je kon bestellen bij je favoriete cafés of restaurants, was nog voor het weekend overal uitverkocht. Bovendien volgden heel veel mensen de liveshow, die vol zat met prachtige beelden van onze stad. Dat soort reclame is onbetaalbaar. En tot slot staken we natuurlijk ook onze inwoners een hart onder de riem in moeilijke tijden. Ook daar kan je geen prijs op plakken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier