Om op deze parkeerplaatsen te parkeren zal het dus niet langer nodig zijn om te betalen (binnenstad) of een blauwe schijf te leggen (blauwe zone). De parkeerwachters zullen aan de hand van deze sensoren perfect weten hoelang een bepaald voertuig geparkeerd stond en of deze de maximale parkeerduur overschreden heeft. Voertuigen die langer dan toegelaten parkeren, riskeren een retributie van 30 euro.
...

Om op deze parkeerplaatsen te parkeren zal het dus niet langer nodig zijn om te betalen (binnenstad) of een blauwe schijf te leggen (blauwe zone). De parkeerwachters zullen aan de hand van deze sensoren perfect weten hoelang een bepaald voertuig geparkeerd stond en of deze de maximale parkeerduur overschreden heeft. Voertuigen die langer dan toegelaten parkeren, riskeren een retributie van 30 euro.Volgens burgemeester Dirk De fauw wil Brugge aan de hand van de sensoren een hogere rotatiegraad van deze parkeerplaatsen realiseren: "Zo hebben de klanten van de omliggende handelszaken meer kans op het vinden van een vrije parkeerplaats in de directe omgeving. Deze sensoren zullen ons ook beter inzichten geven in het effectieve gebruik en misbruik van deze specifieke parkeerplaatsen."Een slimme stad is voor het Brugs stadsbestuur geen doel op zich, maar een hedendaags en innovatief middel om het leven van onze burgers nog aangenamer te maken. "Door slimme technologie te gebruiken zetten we nog sterker in op een duurzame, leefbare en veilige stad. Mobiliteit is dan ook een van de belangrijkste thema's in onze Smart City beleidsnota", stelt schepen van Smart City Minou Esquenet. "Deze parkeersensoren zijn een mooi voorbeeld van slimme mobiliteitsoplossingen. Aankomst en vertrek van wagens in deze straat kunnen nu perfect geregistreerd worden. Dit is niet het enige slimme mobiliteitsproject waar we mee aan de slag zijn. Zo zijn we ook volop bezig met het project waar we de fietsstallingen onder 't Zand uitrusten met sensoren. Hierdoor kunnen we enerzijds vrije plaatsen communiceren en anderzijds achtergelaten weesfietsen, die te lang blijven staan, eenvoudiger terugvinden. Om goed zicht te krijgen op de verkeersstromen in onze stad zetten we ook sterk in op slimme tellussen, want meten is weten."Volgens schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys komt dit nieuwe systeem de Brugse middenstanders ten goede: "Veel lokale handelaars hebben het in deze tijden zwaar te verduren. Als stadsbestuur proberen we te helpen waar we kunnen, en het winkelen bij de lokale zaken te stimuleren. Als het eenvoudig en interessant wordt om dichtbij te parkeren, dan is dit een extra motivatie om de aankopen bij lokale winkeliers te doen."