Alle afval moet naar de rand van de stad: sluiting van containerparken zorgt voor onrust

Op 1 september 2020 gaan alle containerparken in Kortrijk centrum onherroepelijk dicht. Centrumbewoners kunnen dan nog op afvalparken in Bissegem, Rollegem en Heule terecht. Volgens het stadsbestuur is dat de enige manier om te voldoen aan de normen van de Vlaamse overheid én de dienstverlening te waarborgen. Omwonenden en de oppositie denken daar enigszins anders over. Zij vrezen voor mobiliteitsproblemen en meer sluikstorters.

Het containerpark in de Graaf Karel de Goedelaan is volgens schepen Ruth Vandenberghe verouderd en slecht gelegen. © AN

De Vlaamse overheid en afvalintercommunale Imog schrijven voor dat geen enkel recyclagepark gratis mag zijn. Onder het motto: ‘De vervuiler betaalt’ willen ze mensen aanzetten om nog beter te sorteren. Het overgrote deel van de West-Vlaamse steden voerde dan ook al een betaalsysteem in. Toch is je afval droppen in Kortrijk nog altijd (voor het grootste deel) kosteloos. Het stadsbestuur werd dan ook op de vingers getikt. Wie zijn afval afzet aan de Maandagweg (86.000 bezoekers per jaar) moet zich wel registreren met zijn elektronische identiteitskaart, maar betaalt geen cent. Hetzelfde geldt voor wie met een personenwagen opdaagt in de Graaf Karel de Goedelaan (82.000 bezoekers per jaar), het Recuperatiepark Lage Dreef in Heule en in de Rollegemseweg in Rollegem. Kom je met een bestelwagen, lichte vrachtwagen of aanhangwagen dan moet je sowieso naar de Graaf Karel de Goedelaan en moet er, afhankelijk van het soort en de hoeveelheid afval, wel in de portefeuille getast worden. Op dit moment doen ‘slechts’ 20.667 mensen per jaar dat.

Verouderd en slecht gelegen

Het stadsbestuur besliste om niet langer te investeren in de recyclageparken aan de Graaf Karel de Goedelaan en de Maandagweg. “Dat eerste is verouderd en slecht gelegen”, verklaart schepen van Nette Stad Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester). “Het ligt immers in een woonbuurt die verder uitgebouwd wordt als onderwijssite. Door de werken aan de stationsomgeving zal het de komende maanden ook erg moeilijk of zelfs onmogelijk te bereiken zijn. Een recyclagepark is daar niet op zijn plaats.” Het kleinste containerpark van de stad, dat gelegen is aan de Maandagweg, wordt volgens de schepen gesloten omwille van klachten in de buurt en de nabijheid van verschillende scholen. “Vooral de zware vrachtwagens die er op en af rijden om containers op te halen zijn daar een probleem.” De schepen moet wel toegeven dat het om individuele klachten gaat, gespreid over een lange tijd. Van een georganiseerd verzet is geen sprake.

Altijd veel volk

Jan Luts, directeur van de nabijgelegen vrije basisschool Sint-Amandscollege, betreurt het verdwijnen van het containerpark in de Maandagweg. “Van zwaar verkeer hebben we hier nog nooit last gehad”, aldus de directeur. “En omdat ik zelf in de beurt woon, vind ik het zelfs heel vervelend dat het containerpark verdwijnt.” Eenzelfde geluid weerklinkt dinsdag op het containerpark zelf. “We hebben nog geen idee hoe we dit gaan oplossen”, verzucht Vicky Teerlinck, een van de zaakvoerders van Frituur De Beke, amper een paar straten verderop. “Ik kon het eerst niet geloven toen ik hoorde dat het park zou sluiten. Er is hier altijd zo veel volk! Ik kom hier tot drie keer per week ons karton en PMD afzetten. Als we moeten wachten tot het opgehaald wordt (om de twee weken, red.) dan zitten we zeker in de zomer binnen de kortste keren met mieren, ratten of ander ongedierte. Naar Rollegem of Bissegem rijden zie ik niet zitten. Een extra container bijplaatsen dan maar? Dat zal dan weer een hoop geld kosten.”

Oppositieraadsleden David Wemel en Cathy Matthieu (Groen). (
Oppositieraadsleden David Wemel en Cathy Matthieu (Groen). (© AN

De medewerkers van het park kregen de opdracht om niet te reageren, maar kunnen wel bevestigen dat er veel ongeloof en onrust heerst bij bezoekers. Ook oppositieraadsleden David Wemel en Cathy Matthieu (Groen) zijn niet overtuigd. Zij zitten vooral in met mensen zonder auto die met de fiets of zelfs te voet naar het containerpark gaan. “We betreuren de beslissing van het stadsbestuur en willen hen vooral aanmanen om alternatieven te voorzien”, klinkt het. Cathy Matthieu komt zelfs met een concreet voorstel: “Wij zijn al lang vragende partij voor zogenaamde afvalstraten in het centrum van de stad. In zo’n afvalstraten worden bepaalde soorten afval die nu in het containerpark worden ingezameld, verzameld in ondergrondse containers. Die geven bijzonder weinig overlast qua zicht en geur en bieden de bewoners van het centrum een goed alternatief.” De partij pleit daarnaast ook voor mobiele containerparken. “De afwezigheid van toezicht moet je wel compenseren”, aldus David. “Maar daar zijn tegenwoordig genoeg technologische voorzieningen voor.”

Sluikstorten

Het onderwerp komt maandag ongetwijfeld uitgebreid aan bod in de Kortrijkse gemeenteraad. Ook oppositiepartij CD&V kan niet lachen om de ideeën van de stad. “Dat de vervuiler betaalt, klopt volledig”, zegt CD&V-raadslid Pieter Soens, “maar het is toch not done dat we als ‘beste stad van Vlaanderen’ daarnaast gaan afbouwen aan dienstverlening? Door het sluiten van de containerparken zeg je tegen de inwoners van het centrum van Kortrijk: trek uw plan maar met je afval. Dit werkt sluikstorten toch massaal in de hand!”

“Klopt niet”, aldus schepen Vandenberghe. “Die conclusie wordt snel getrokken. Maar geen enkele studie kon al een oorzakelijk verband leggen tussen het aantal containerparken en het aantal sluikstorters in een stad. Daar is een mentaliteitswijziging voor nodig.” Ze probeert de gemoederen ook te bedaren. “De dienstverlening wordt sowieso beter. We onderzoeken op dit moment het idee van mobiele containerparken en gaan stevig investeren in de bestaande parken in Heule en Rollegem. In beide parken komen weegbruggen en het recyclagepark in Heule wordt 20 procent groter. Het park langs de Kortrijksesteenweg in Harelbeke zal opengesteld worden voor de Kortrijkzanen en fors uitbreiden. Er komt daar ook meer personeel.” Dat park ligt op 800 meter van de stad en scoort qua bereikbaarheid volgens de schepen beter dan de andere opties. “De mensen moeten niet langer in het centrum van de stad zijn en jaarlijks worden zo 2.331 vrachtwagentransporten met containers uit het verkeer gehaald. Bovendien gaan we van 75 naar 130 openingsuren per week. Geef het wat tijd en je zal zien dat onze stad er alleen maar op vooruit gaat”, besluit ze.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.