Al 2.400 coronaprikjes in vaccinatiecentrum ISO in Izegem: “Heel mooi getal”

Centrumcoördinator Anton Jacobus.© Frank Meurisse
Centrumcoördinator Anton Jacobus.© Frank Meurisse
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

De voorbije vijf weken kregen al bijna 2.400 streekgenoten een prik tegen corona in vaccinatiecentrum ISO in Izegem. Dat zijn 92,8 procent van de voorziene vaccins. Die gaan niet verloren, maar worden dan gestockeerd om de week erna te gebruiken. Dat blijkt uit een stand van zaken die centrumcoördinator Anton Jacobus op de gemeenteraad gaf.

“We kenden een valse start door problemen met de software voor de uitnodigingen”, zegt Anton. “We hebben toen beslist om de start van vrijdag naar dinsdag uit te stellen. Een goede keuze, want zo gaven we mensen ruim de tijd om toch te kunnen opdagen. Deze week zijn we toe aan de 80-plussers en voor de week van 5 april zijn we al toe aan mensen uit het geboortejaar 1945. In totaal zijn er al 2.397 mensen uit Izegem, Ingelmunster, Ledegem en Lendelede bij ons gevaccineerd. Dat op een aantal van 2.584 voorziene vaccins, wat toch een vaccinatiebereidheid van 92,8 procent toont. Een zeer mooi getal.”

Overschot niet verloren

“Enkel in de week waarin er wat heisa rond AstraZeneca was, zijn er 138 mensen niet voor hun prikje opgedaagd. We merken echter dat veel van hen nu alsnog bellen om toch nog het prikje te krijgen en die gaan we op een later tijdstip opnieuw inplannen. Die overschot gaat dus niet verloren. We bewaren die en de week erop kunnen we dan anderen wat vroeger uitnodigen.”

Sneller tempo

Er is voor zo’n gevallen een reservelijst, maar die is nog niet gebruikt. “We houden ons aan de leeftijdsgroepen zoals die door het Agentschap Zorg & Gezondheid naar voor worden geschoven, maar beschikken indien nodig ook over een reservelijst met politie, brandweer, kinderopvangmedewerkers en leerkrachten. Die hebben we echter nog niet moeten gebruiken”, legt de centrumcoördinator uit. “Volgende week verwachten we 1.274 vaccins en voor week 8 zelfs 2.375. De campagne kan dus stilaan een paar versnellingen hoger schakelen. Ook ons callcenter doet het goed, met 400 telefoontjes per dag. Onze telefonisten zijn proactief en gaan zelf mensen opbellen als ze niet opdagen, zodat ze dan indien mogelijk een nieuwe afspraak kunnen inplannen.”