De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de Brexit. Dit moet evenwel nog goedgekeurd worden in het Britse parlement, wat nog geen zekerheid is. Maar als Groot-Brittannië op 31 oktober uit de Europese Unie stapt, dan liggen alle scenario's klaar om eventuele chaos op de weg door de nieuwe grenscrontroles op te vangen. Dat zegt West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé.
...

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de Brexit. Dit moet evenwel nog goedgekeurd worden in het Britse parlement, wat nog geen zekerheid is. Maar als Groot-Brittannië op 31 oktober uit de Europese Unie stapt, dan liggen alle scenario's klaar om eventuele chaos op de weg door de nieuwe grenscrontroles op te vangen. Dat zegt West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé."Over de inhoud van de plannen zullen we niet communiceren", klinkt het. "Het enige wat ik kan zeggen is dat het ons doel is om zo lang mogelijk het verkeer te laten rijden. Het ergste wat ons zou kunnen overkomen is dat de vrachtwagens stilaan op de autosnelweg zelf. Je moet rekening houden dat er dagelijks tot 8.000 vrachtwagens naar de haven van Zeebrugge rijden én tot 8.000 naar de Franse grens."Naar we vernemen krijgen drie hotspots in West-Vlaanderen extra aandacht: de haven van Zeebrugge, de grensovergang in Rekkem en de regio rond Adinkerke. De vrachtwagens zouden verplicht worden om te blijven rijden en niet stil te staan op de pechstrook of - in het ergste geval - op de autosnelweg zelf. Wanneer er file aan de douane dreigt, zouden de tientonners verder moeten rijden in Frankrijk om daarna terug te keren. Zo zou het personenvervoer kunnen blijven rijden en alle afritten vrij blijven. Ook alle snelwegparkings zullen met sanitair voorzien worden, om daar eventueel vrachtwagens te laten wachten."Ons grote geluk is dat de eerste dag van de Brexit op 1 november, dus een vakantiedag, valt", gaat gouverneur Carl Decaluwé verder. "En daarna is het weekend. Die eerste drie dagen verwacht ik geen al te grote hinder. Maandag 4 november wordt volgens mij de eerste grote test."Op Brexit Day krijgt de federale politie het commando in handen. "Maar van zodra er grote verkeerschaos dreigt, zal het provinciaal rampenplan worden afgekondigd. Zelf zal ik een mannetje in Frankrijk hebben zitten, om ook daar de situatie op de voet te kunnen volgen. Alle plannen liggen klaar, we hebben ons zeer goed en land voorbereid, maar het blijft wachten tot het moment zelf. Niemand heeft hier ervaring mee, dit is nog nooit eerder gebeurd. Maar: het is nog verre van zeker of de Brexit er op 31 oktober komt... Voor hetzelfde geld mogen we de plannen in de koelkast stoppen." (Olivier Neese)