Achttien poetshulpen hervatten hun werk in Kortrijk en Izegem: “Voorrang voor ouderen”

Redactie KW

Achttien poetshulpen van het bedrijf Triamant Comfy kiezen er zelf voor om hun werk te hervatten. “We helpen liever mensen dan dat we thuis niks zitten te doen”, klinkt het. Zes andere blijven nog even thuis, uit angst voor besmetting.

Goed beschermd met onder meer gelaatsmaskers en handschoenen krijgen klanten uit Kortrijk en Izegem, veelal ouderen, na twee weken onderbreking hun vertrouwde poetshulp weer over de vloer. “Een proper huis geeft onze klanten rust en een fijn gevoel“, vertelt poetshulp Els De Witte. “Weer een bekend gezicht zien of eindelijk die pot confituur uit de hoogste kast kunnen pakken, is vandaag minstens zo belangrijk voor onze klanten, zeker voor wie geen familie in de buurt heeft.”

Gezondheid belangrijkste

De achttien poetshulpen die nu het poetsen hervatten, werken in de regio Kortrijk-Izegem bij mensen thuis en stopten net als de meeste poetshulpen in België zo’n twee weken geleden als gevolg van de coronamaatregelen. Dertig andere poetshulpen bleven de hele tijd aan het werk in de leefbuurten van woonzorginnovator Triamant. Amper zes poetshulpen van het bedrijf- op het totaal van 60 – kiezen er zelf voor om het werk nog niet te hervatten, uit angst voor coronabesmetting.

“We zijn tevreden dat deze mensen echt terug aan de slag willen. Uiteraard vinden we hun gezondheid op dit moment het belangrijkste. Om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te garanderen, hebben we daarom ook massaal beschermingsmateriaal aangekocht: veiligheidsbrillen, gelaatsmaskers, mondmaskers en handschoenen.”, aldus Bart Baert, Triamant Comfy.”Mijn klanten zijn blij dat ik terugkom”, vult Els aan. “Ik heb dit weekend al fijne berichtjes gekregen. Normaal zou ik volgende week voor zes maanden naar Kreta vertrekken, waar ik een bed&breakfast uitbaat, maar dat gaat nu niet door. Ik ben niet ziek, dus als ik goed beschermd kan werken, wil ik liever mensen helpen zoveel ik kan dan gewoon thuis te zitten.”

Voorrang voor ouderen

Het dienstenchequebedrijf contacteerde alle klanten waar de poetshulp was onderbroken. Goed één op de drie klanten antwoordde positief op de vraag of ze de poetshulp wilden hervatten, weliswaar met de nodige beschermingsmiddelen. Vooral oudere mensen en mensen uit essentiële beroepen gaan in op de heropstart. Een aantal gezinnen met kinderen en thuiswerkende ouders zagen de terugkomst van hun poetshulp momenteel nog niet zitten. “Vandaag kunnen we weer ingaan op alle aanvragen van bestaande klanten. We hopen de komende dagen ook extra ruimte in de planning te vinden, zodat we ook kunnen antwoorden op vragen van nieuwe klanten. We willen daarbij voorrang geven aan hulpvragen van ouderen”, aldus Bart.

De heropstart van de strijkdienst is moeilijker. Klanten mogen hun ongestreken was niet naar de strijksters brengen, want dat is een niet-essentiële verplaatsing. De strijksters mogen de was wel bij klanten thuis ophalen en terugbrengen. Maar dat is niet voor iedereen evident, zegt het dienstenchequebedrijf. “Voor strijksters zonder auto of alleenstaand met kinderen thuis, is het onhaalbaar om een tijdsintensieve ophaling en levering te doen bij klanten verspreid over de regio. Voor onze strijksters zoeken we momenteel een oplossing, zodat ook zij weer aan de slag kunnen zonder de bijkomende onhaalbare ophaling en levering van ongestreken was.”

Het dienstenchequebedrijf verwacht dat de vraag naar huishoudhulp de komende weken weer zal aantrekken, ook bij klanten die nu nog twijfelen. Wanneer de maatregelen worden afgebouwd en tegelijk duidelijk wordt dat poetshulp veilig kan met de nodige beschermingsmiddelen, verwacht Triamant Comfy dat zo goed als alle gebruikers snel weer beroep zullen doen op hun vertrouwde poetshulp.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier