De grondinnames zijn intussen afgerond en de medewerking van de buurtbewoners loopt vlot. Het dubbelrichtingsfietspad zal aangelegd worden in de Rozeveldstraat aan de zijde van de even huisnummers en dit vanaf het huisnummer 100 richting grens met Veldegem. De Boutensdreef is de grensstraat waar het project aansluit op de real...

De grondinnames zijn intussen afgerond en de medewerking van de buurtbewoners loopt vlot. Het dubbelrichtingsfietspad zal aangelegd worden in de Rozeveldstraat aan de zijde van de even huisnummers en dit vanaf het huisnummer 100 richting grens met Veldegem. De Boutensdreef is de grensstraat waar het project aansluit op de realisatie van het bestaande fietspad in de Rembertstraat."Het fietspad is losliggend van de rijweg en wordt gescheiden van het doorgaand verkeer door een buffersloot", verduidelijkte schepen van Openbare Werken Hans Blomme (CD&V). "De fietsers komen vanuit het gemengde verkeer op de wijk Maria-Assumpta en maken via een stuk enkelrichtingsfietspad de aansluiting op het nieuwe dubbelrichtingsfietspad aan de overzijde van de straat. Dat gebeurt via een verkeerspoort.""Die verkeerspoort is ontwikkeld als snelheidsremmer voor het autoverkeer en als wissel tussen het enkelrichtingsfietspad en het dubbelrichtingsfietspad. Het dossier wordt getrokken door diverse partijen. De provincie West-Vlaanderen doet haar deel in de kosten voor de aanleg van het fietspad, gefinancierd via het Fietsfonds. Rioolbeheerder Fluvius levert zijn bijdrage in de aanleg van de riolering en de pompstations. Het stadsbestuur financiert de afwerking van de rijweg, net als een deel van de riolering. De totale raming voor de uitvoering bedraagt bijna 1,7 miljoen euro, btw inbegrepen. Daarvan is ruim 600.000 euro voor rekening van de stad.""Het fietsproject zorgt ervoor dat onder andere veel schoolgaande jongeren zich veilig tussen Veldegem en Torhout zullen kunnen verplaatsen", pikte schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) in.