Het waren de buren die de hulpdiensten alarmeerden, nadat ze door aanhoudend lawaai werden gewekt. "Dat er bij Wilfried, onze buurman, lawaai te horen was, was niet echt een uitzondering. Hij was slecht te been maar weigerde halsstarrig iedere vorm van hulp. Hij was een plantrekker en deed alles zelf. Boodschappen of koken? Wilfried wilde het altijd allemaal zelf doen. Daarbij botste hij vaak tegen zijn meubels met zijn rollator of kwam hij ten val. Je hoorde hem dan tot bij ons foeteren en vloeken."
...

Het waren de buren die de hulpdiensten alarmeerden, nadat ze door aanhoudend lawaai werden gewekt. "Dat er bij Wilfried, onze buurman, lawaai te horen was, was niet echt een uitzondering. Hij was slecht te been maar weigerde halsstarrig iedere vorm van hulp. Hij was een plantrekker en deed alles zelf. Boodschappen of koken? Wilfried wilde het altijd allemaal zelf doen. Daarbij botste hij vaak tegen zijn meubels met zijn rollator of kwam hij ten val. Je hoorde hem dan tot bij ons foeteren en vloeken." Patrick d'Hondt (53), die met zijn gezin in het aanpalend huis woont, had woensdagnacht al snel door dat dit niet zomaar een standaard vloek- en lawaaipartij was van Wilfried. "We werden bruusk wakker gemaakt door lawaai. Nog half in slaap dachten we dat onze buurman weer in vorm was, maar van zodra we de knallen hoorden, wisten we dat het erg was. Eenmaal uit bed merkten we ook de sterke rookgeur op en het duurde niet lang alvorens we begrepen dat het huis van Wilfried in lichterlaaie stond. Terwijl mijn vrouw de brandweer belde, repte ik me naar de woning met de sleutel van de voordeur. Ik heb die van Wilfried in het verleden gekregen, mocht er ooit iets ernstigs gebeuren. Hoe hard ik ook probeerde, ik kreeg de deur niet open. De sleutel zit er trouwens nog altijd op. Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, braken ze de deur open en daar zagen ze meteen Wilfried liggen. Ze trokken hem naar buiten, maar hulp kon niet meer baten."Over de doodsoorzaak van de 71-jarige man bestaat nog geen zekerheid, al vermoedt men dat hij is bezweken door verstikking. Het parket stelde een deskundige aan, die de oorzaak van de brand kon herleiden naar het fornuis van de man. Het zou gaan om een accidentele brand waar van kwaad opzet geen sprake is."Ik heb gehoord dat het vuur waarschijnlijk in de keuken is ontstaan", pikt Patrick in. "Of dat uiteindelijk veel verschil zal maken is nog maar de vraag. Dit is ronduit een drama. Wilfried was een speciale mens, een figuur zoals ze zouden zeggen. Ik hoorde dat hij ooit eens met zijn scootertje naar Gent is gereden om er iets op te halen. Dit toont aan hoe hij in elkaar zat: een rasechte plantrekker. Om dan zo aan zijn einde te komen, gruwelijk."De woning van de 71-jarige man werd tot as herleid maar de woning van Patrick en zijn gezin bleef opmerkelijk gespaard. "Gespaard, het is te zeggen. Ze hebben een gat gemaakt in de muur van onze badkamer om ook zo het vuur te kunnen bestrijden en de muren van onze woning koel te houden. We hebben heel wat rook- en waterschade maar het kon inderdaad heel wat erger zijn geweest. Ik mag er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd, mochten we niet wakker zijn geworden".Tijdens de bluswerken werden de buren uit hun woningen geëvacueerd. Rond 5 uur donderdagmorgen konden de eersten terug naar huis keren.