54.000 bierkaartjes moeten jongeren tot vaccinatie mobiliseren

De initiatiefnemers lieten 54.000 bierkaartjes drukken, met daarop telkens enkele herkenningspunten van de gemeente. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

De vaccinatietrein dendert aan een rotvaart door het hele land. Dagelijks worden er duizenden prikjes gezet, waardoor het rijk der vrijheid binnen handbereik ligt. Toch lijkt de trein aan de haltes voor de jongeren en anderstaligen te vertragen. Meer dan voldoende redenen voor de Eerstelijnszone Menen om, via een ludieke actie, de mensen te stimuleren om zich te laten vaccineren. “We gaan ze zoeken waar ze zitten en daar moeten onze 54.000 bierviltjes ons bij helpen”, klinkt het bij de zorgmedewerkers.

De Eerstelijnszone Menen, de zorgorganisatie die instaat voor het reilen en zeilen van de vaccinatiecentra in zowel Menen, Wervik als Wevelgem, kan alvast enkele hoopvolle cijfers naar voren schuiven. “Ruim 90 procent van onze vijftigplussers en 85% van de veertigplussers hebben al hun eerste en zelfs tweede spuitje gekregen.”

“We zitten dus ruim boven het vooropgestelde gemiddelde en dat kunnen we enkel maar toejuichen. Toch tonen de grafieken ons ook dat de vaccinatiegraad bij de groepen van dertigers en zelfs twintigers in elkaar zakt als een kaartenhuisje. De oproepbrieven kunnen dit deels verklaren maar we zijn alvast niet van plan om bij de pakken te blijven zitten.”

Bij jongeren heerst er zoiets als een ‘het is voorbij’-gevoel

Tony Slembrouck, populatiemanager bij de zone, somt enkele verklaringen op voor deze knik in de curve. “Bij de jongeren heerst er vooral een ‘ja maar het is voorbij’- gevoel. Ze zien dat er versoepelingen aankomen en er heerst een vakantiesfeer waardoor ze minder gehaast zijn om zich te laten vaccineren.”

“Daarnaast is er ook de enorme impact van sociale media. De waanzinnige berichten over neveneffecten, complottheorieën of meldingen dat mensen erg ziek worden na het krijgen van een spuitje hakken er ook stevig op in. Dergelijke berichten verspreiden zich als een lopend vuurtje en worden meestal ook niet gecontroleerd. Ze nemen ze als waarheid aan en weigeren zich dan te laten beschermen.”

“Dan is er natuurlijk ook nog de taalbarrière. We hebben in onze zone heel wat mensen die geen Nederlands spreken en sowieso al moeilijker te bereiken zijn. In vele gevallen kregen ze wel hun oproepingsbrief maar zagen ze het logo van de overheid op de enveloppe. Ze verwarren het dan met de belastingdienst of een ander overheidsorgaan en dan raakt die brief in de vergeethoek.”

Negen verschillende exemplaren

Mensen verplichten zich te laten vaccineren, is uit den boze, dus bedacht de Eerstelijnszone een ludieke manier om de jeugd te bereiken. “De versoepeling waar iedereen naar uit zat te kijken, was zonder twijfel die van de heropening van de horeca”, gaat Tonny verder.

“Ook heel wat jongeren gebruikten die kans om opnieuw een glas te kunnen drinken met hun vrienden. Voor ons leek het dan ook logisch om hen, zonder te zeuren natuurlijk, daar aan te spreken.”

“We lieten 54.000 bierkaartjes drukken, met daarop telkens enkele herkenningspunten van de gemeente. Op die manier hebben we negen verschillende exemplaren met daarop foto’s van een festival of het gemeentelijk park, dingen die de mensen kennen. Zo worden ze er iedere keer aan herinnerd, wanneer ze hun glas neerzetten, dat een spuitje krijgen slechts enkele seconden in beslag neemt, maar ons naar de vrijheid kan brengen.”

Integratiemedewerkers

“Om de taalproblematiek aan te pakken, hebben we verklarende folders in negen talen laten drukken en maken we in onze centra gebruik van integratiemedewerkers. Ze kennen de mensen, ze spreken de taal en kunnen hen zo geruststellen wanneer iemand vragen heeft over de vaccinatieprocedure.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier