In één jaar tijd waren er 53 defecten aan de Brugse bruggen. Dat rekensommetje maakte burgemeester Dirk De fauw op vraag van gemeenteraadslid Stefaan Sintobin (VB). Laatstgenoemde ergert zich aan het feit dat de Vlaamse bruggenwachters de sp...

In één jaar tijd waren er 53 defecten aan de Brugse bruggen. Dat rekensommetje maakte burgemeester Dirk De fauw op vraag van gemeenteraadslid Stefaan Sintobin (VB). Laatstgenoemde ergert zich aan het feit dat de Vlaamse bruggenwachters de spertijden niet respecteren: "Er is nochtans een overeenkomst om de bruggen niet op te halen tijdens de spitsuren."Wat de verbreding van de Ringvaart betreft, ligt enkel de bouw van twee nieuwe bruggen in Steenbrugge - een hoge fietsersbrug en een autobrug - vast. In 2021 zal er een omgevingsvergunning aangevraagd worden, met als doel om de werken in 2022 uit te voeren.Volgens Dirk De fauw is het voor de ontsluiting van Zeebrugge van groot belang om de Brugse Ringvaart te verbreden voor schepen tot 2500 ton. "Dat zal nog lang duren, voorlopig is er enkel nog maar een extra studie besteld om de situatie aan de Dampoort te evalueren. Grotere schepen kunnen er niet passeren, tenzij een deel van de pakhuizen van de Gisfabriek afgebroken worden. Maar die zijn beschermd als monument."De kruispoortbrug, een tijdelijk brug, zou in 2024 vervangen worden door een definitief alternatief. "Maar er is nog geen overeenstemming over de juiste plek", aldus Dirk De fauw.