38 bezwaren tegen woontoren van 14 verdiepingen in Izegem

Zo zal de site Blauwpoorte eruitzien. © Urbes
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

Op het stadhuis van de Pekkersstad zijn 38 bezwaarschriften ingediend tegen de bouwaanvraag voor het project Blauwpoorte op de site van voormalig serrebedrijf Scheldeman. Vooral een woontoren van 14 verdiepingen baart de Izegemnaar zorgen.

Projectontwikkelaar Urbes wil met project Blauwpoorte een nieuwe wijk met zeven woonblokken van 160 tot 180 wooneenheden realiseren. Het bouwproject situeert zich op een terrein van 2,5 hectare tussen kasteelpark Blauwhuis en de brandweerkazerne langs de Dirk Martenslaan. Jan Romel engageerde zich eerder al om kasteel Blauwhuis te realiseren en is nu van plan om tussen het park en het stadscentrum een nieuwe wijk met ecologische insteek te bouwen.

Gradueel de hoogte in

De bebouwing palmt er maar een kleiner deel van de oppervlakte in, de rest wordt ingekleurd met openbaar groen, waardoor een doorsteek naar het park ontstaat. Zijn bedrijf Urbes gaat daarvoor in zee met landschapsarchitect Denis Dujardin. Dat is volgens Urbes ook de reden waarom het project gradueel de hoogte in gaat. Ter hoogte van het Blauwhuis tellen de woonblokken maar vier verdiepingen, aan de spoorweg zou het hoogste gebouw komen: een woontoren van 14 verdiepingen.

Niets tegen de bouw van een appartement op die locatie, maar vijf of zes bouwlagen zijn toch voldoende

Uit het openbaar onderzoek blijkt dat 38 mensen bezwaar tegen het project hebben. “Het kasteel en zijn park zijn beschermde stadsgezichten en die woontorens van 50 en 30 meter zullen dat beschadigen”, meent een indiener. “De aanvliegroute van reigers is er ook door gehalveerd en ook de lichtvervuiling van die torens zal invloed hebben. Ze zullen de fauna en flora in het park zeker beïnvloeden. Ik ben niet tegen de bouw van een appartement op die locatie, maar vijf of zes bouwlagen lijken me voldoende.”

Groen verbinding

Bouwheer Jan Romel legt zijn visie uit: “Door in de hoogte te werken is het hele terrein niet volgebouwd en dat voorzien we met andere inheemse beplanting, wandelpaden en een speelbos”, zegt hij. “We zetten sterk in op een groene verbinding tussen stad en park. We hanteren ook heel wat andere ecologische maatstaven, van geothermische energie en daktuinen tot de zekerheid dat wagens ondergronds parkeren en er op het terrein zelf geen doorgaand verkeer zal zijn. Er is daar een goed onderbouwde mobiliteitsstudie rond gemaakt.”

We vragen de mensen ons te vertrouwen, want we zijn met dit project niet aan ons proefstuk toe

We zetten hier in op het opwaarderen van een oude site waar vroeger serres stonden die op zware olie aangedreven werden. Nu vervangen we dat door een ecologisch stadsdeel met liefst 54 procent ruimte voor groen. De bebouwing zelf bedraagt maar 14 procent. We zijn op dat vlak voorloper en werken samen met een team experts die tot de beste in hun vak behoren. Ik kan de mensen alleen maar vragen ons te vertrouwen, want we zijn met dit project niet aan ons proefstuk toe en weten wat we doen.”

Vanuit de wijk zou er ook een doorsteek zijn naar het Blauwhuispark.
Vanuit de wijk zou er ook een doorsteek zijn naar het Blauwhuispark.© foto vadu

De stad laat weten dat de 38 bezwaarschriften van 24 verschillende adressen afkomstig zijn. Het schepencollege heeft nu tot 7 april de tijd om zich over het dossier uit te spreken, maar eerst krijgen verschillende instanties nog de kans om een advies te formuleren. (vadu)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier