300.000 euro voor Airport Kortrijk-Wevelgem

Er kwam vanuit politieke hoek heel wat kritiek op de 300.000 euro die de luchthaven kreeg. (foto SLW)
Stefaan Lernout

Airport Kortrijk-Wevelgem kreeg van de Vlaamse Overheid 300.000 euro steun uit het noodfonds om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. “Geld dat voor heel wat betere doeleinden kon aangewend worden dan voor een luchthaven die in leven wordt gehouden voor enkele happy few”, klaagt partij Groen aan. “Wij bleven wel klaarstaan voor medische vluchten, zonder dat daar inkomsten tegenover stonden”, reageert de luchthavendirectie.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kreeg nogal wat kritiek op een vlucht die ze vorige week maakte van Brussel naar Antwerpen, om de heropstart van de regionale luchthavens in de kijker te zetten. In totaal voorziet de Vlaamse regering een noodfonds van 2,5 miljoen euro om de luchthavens Antwerpen-Deurne, Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem te ondersteunen.

De luchthaven van Wevelgem krijgt 300.000 euro om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. “Waren er nu echt geen grotere prioriteiten?” vraagt Groen bij monde van Vlaams parlementslid Jeremie Vaneeckhout en de gemeenteraadsleden Carlo De Winter (Wevelgem) en Matti Vandemaele (Kortrijk). “Tenenkrullend”, noemt de groene partij de vlucht van 40 kilometer die de minister ondernam om haar steunpakket voor de regionale luchthavens bekend te maken. “Het was een demonstratievlucht van een bedrijf dat privévluchten aanbiedt zodat mensen deze zomer op hun vakantiebestemming geraken zonder angst voor volgepakte lijnvluchten”, stelt Jeremie Vaneeckhout.

De subsidiëring van de zakenluchthaven Kortrijk-Wevelgem is voor de groenen al langer een pijnpunt. “Naast de overlast die het vliegveld oplevert voor de omwonenden, is het ook een bodemloze put die jaar na jaar groter wordt. In 2018 draaide de luchthaven een half miljoen euro verlies”, stelt Carlo De Winter vast. “En dat ondanks de milde schenkingen van het Vlaams Gewest, de provincie en Leiedal. Vorig jaar kreeg de luchthaven zo 12 miljoen euro belastinggeld toegeschoven. Met nu dus nog een extraatje van 300.000 euro waarmee er ongetwijfeld veel nuttiger zaken konden ondersteund worden”, vult Matti Vandemaele aan.

Megaverlies

“Deze luchthaven heeft wel degelijk zijn waarde”, stelt ceo Dirk Van Belleghem. “Tijdens de coronaperiode werden alle commerciële vluchten gestaakt. We bleven echter wel open voor repatriërings- en medische vluchten en jets die naar onze luchthaven komen voor onderhoud. Eigenlijk zijn we nooit gesloten geweest, ons team van 15 brandweermannen is blijven werken. We hebben echter een megaverlies geleden, er waren geen inkomsten uit luchthaven- of passagierstaks.”

“Het klopt dat we een kleine 300.000 euro hebben ontvangen van de Vlaamse overheid, heel wat minder dan de andere twee Vlaamse luchthavens”, gaat hij verder. “Die steun lijkt me correct gezien ons personeel is blijven werken zonder dat er inkomsten waren. Daarbij komt nog dat net voor covid uitbrak onze luchthaven al twee weken stillag door de infrastructuurwerken die gepland waren. Net toen we terug wilden opengaan, begon de coronacrisis.”

Met die infrastructuurwerken, het rechttrekken van de taxibaan en het creëren van een airzone waarlangs de vliegtuigen op een veilige manier naar hun loods kunnen rijden, zal Airport Kortrijk-Wevelgem voldoen aan de EASA-norm. Dat laat toe de uitbating van de luchthaven te privatiseren. Dat zal nodig zijn want Europa legt op dat er vanaf 2024 geen overheidssubsidies meer mogen gegeven worden aan vliegvelden om de exploitatieverliezen te delgen. Of dat zal lukken blijft de vraag. 300.000 euro lijkt in dat opzicht een druppel op een hete plaat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier