Het Jan Yperman Ziekenhuis heeft zich de voorbije dagen en weken met man en macht voorbereid op de COVID-19-epidemie. De maatregelen die genomen werden en worden zijn ongezien, de samenwerking en de gedrevenheid ongeëvenaard. Dat zegt Frederik Chanterie, algemeen directeur van het Jan Yperman Ziekenhuis. "Het is fenomenaal wat onze mensen de voorbije tijd allemaal gerealiseerd hebben", zegt Frederik Chanterie. "Onze spoedafdeling hertekende z'n volledige flow en breidde gevoelig uit. Op de spoed worden de patiëntenstromen volledig gescheiden: er is een COVID-19-traject en een traject voor andere patiënten. Want deze epidemie betekent natuurlijk niet dat we onze andere patiënten vergeten: die blijven we met de beste zorgen omringen. De garage voor ambulances hebben we omgebouwd tot een noodhospitaal met 8 liggende en 10 zittende posities, op de spoedafdeling zelf zijn er 9 liggende posities voor COVID-19-patiënten en dan zijn er nog 8 extra liggende posities, mocht dat nodig zijn, in de goed uitgeruste tent achter de garage. Onze technische dienst zorgde daar in een recordtempo voor elektriciteit, verwarming, verlichting en een vloer. Dankzij tussenwanden hebben patiënten er de nodige privacy. De 'COVID-19-zone' is volledig gescheiden van de gewone spoed-flow, die voor onze andere patiënten wordt gebruikt. Ook onze artsen en verpleegkundigen hebben we opgesplitst: de enen werken in de COVID-19-zone, de anderen in de gewone spoed-zone."

"Uiterst belangrijk is dat onze dienst intensieve zorgen liefst verdubbeld is in capaciteit: van 12 naar 24 bedden, waarvan 20 met beademing. We hebben verder een hele verdieping leeggemaakt om plaats te voorzien voor COVID-19-patiënten. Een immense operatie. Op dit moment zijn in totaal 90 bedden beschikbaar voor COVID-19-patiënten op de daarvoor voorziene afdelingen, naast de 24 bedden op intensieve zorgen", aldus Frederik Chanterie. "Met de huisartsen hebben we de handen in elkaar geslagen: zij hebben een coronapost geopend op onze site, ons ziekenhuis zorgt voor de werkings- en beschermingsmiddelen. Ons economaat en onze aankoopdienst doen al het mogelijk om onze voorraad persoonlijke beschermingsmiddelen op peil te houden. Zeer belangrijk maar ook zeer uitdagend, nu de hele wereld mondmaskers en dergelijke zoekt. De communicatiedienst informeert zowel intern als extern meermaals per dag, onder meer via de speciale website www.coronajyz.be. Want zeker nu is correcte en duidelijke informatie van levensbelang. De psychosociale dienst biedt patiënten via tablets 'virtueel bezoek' aan en waakt over het welzijn van onze eigen mensen, onder meer via gesprekken met wie daar nood aan heeft en tips om mentaal en fysiek fit te blijven. Terwijl onze mensen van het onthaal anders iedereen met de glimlach welkom heten, moeten ze nu bezoek weigeren: niet vanzelfsprekend. De inkomhal zelf werd op korte tijd heringericht, met onder meer een afhaalpunt voor wasgoed van patiënten."

"We zetten volop in op extra opleiding: in het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen maar er worden bijvoorbeeld ook assistent-artsen opgeleid om bij te springen op kritieke diensten. De personeelsdienst zet alles op alles om overal voldoende mensen te kunnen inzetten en zorgde ook voor een opvang voor kinderen van medewerkers. De keuken maakt extra meeneemmaaltijden voor medewerkers en de schoonmaak houdt het ziekenhuis infectievrij. Werkelijk iedereen en elke dienst is belangrijk."

"We zien een enorme golf van solidariteit. Binnen het ziekenhuis, met heel veel mensen die zichzelf vrijwillig opgeven om te helpen waar het nodig is, en ook extern. Bedrijven, instellingen en particulieren geven ons giften of helpen op een andere manier. Die steun doet heel veel deugd en is ook heel waardevol", besluit Frederik Chanterie. (TOGH)

Het Jan Yperman Ziekenhuis heeft zich de voorbije dagen en weken met man en macht voorbereid op de COVID-19-epidemie. De maatregelen die genomen werden en worden zijn ongezien, de samenwerking en de gedrevenheid ongeëvenaard. Dat zegt Frederik Chanterie, algemeen directeur van het Jan Yperman Ziekenhuis. "Het is fenomenaal wat onze mensen de voorbije tijd allemaal gerealiseerd hebben", zegt Frederik Chanterie. "Onze spoedafdeling hertekende z'n volledige flow en breidde gevoelig uit. Op de spoed worden de patiëntenstromen volledig gescheiden: er is een COVID-19-traject en een traject voor andere patiënten. Want deze epidemie betekent natuurlijk niet dat we onze andere patiënten vergeten: die blijven we met de beste zorgen omringen. De garage voor ambulances hebben we omgebouwd tot een noodhospitaal met 8 liggende en 10 zittende posities, op de spoedafdeling zelf zijn er 9 liggende posities voor COVID-19-patiënten en dan zijn er nog 8 extra liggende posities, mocht dat nodig zijn, in de goed uitgeruste tent achter de garage. Onze technische dienst zorgde daar in een recordtempo voor elektriciteit, verwarming, verlichting en een vloer. Dankzij tussenwanden hebben patiënten er de nodige privacy. De 'COVID-19-zone' is volledig gescheiden van de gewone spoed-flow, die voor onze andere patiënten wordt gebruikt. Ook onze artsen en verpleegkundigen hebben we opgesplitst: de enen werken in de COVID-19-zone, de anderen in de gewone spoed-zone.""Uiterst belangrijk is dat onze dienst intensieve zorgen liefst verdubbeld is in capaciteit: van 12 naar 24 bedden, waarvan 20 met beademing. We hebben verder een hele verdieping leeggemaakt om plaats te voorzien voor COVID-19-patiënten. Een immense operatie. Op dit moment zijn in totaal 90 bedden beschikbaar voor COVID-19-patiënten op de daarvoor voorziene afdelingen, naast de 24 bedden op intensieve zorgen", aldus Frederik Chanterie. "Met de huisartsen hebben we de handen in elkaar geslagen: zij hebben een coronapost geopend op onze site, ons ziekenhuis zorgt voor de werkings- en beschermingsmiddelen. Ons economaat en onze aankoopdienst doen al het mogelijk om onze voorraad persoonlijke beschermingsmiddelen op peil te houden. Zeer belangrijk maar ook zeer uitdagend, nu de hele wereld mondmaskers en dergelijke zoekt. De communicatiedienst informeert zowel intern als extern meermaals per dag, onder meer via de speciale website www.coronajyz.be. Want zeker nu is correcte en duidelijke informatie van levensbelang. De psychosociale dienst biedt patiënten via tablets 'virtueel bezoek' aan en waakt over het welzijn van onze eigen mensen, onder meer via gesprekken met wie daar nood aan heeft en tips om mentaal en fysiek fit te blijven. Terwijl onze mensen van het onthaal anders iedereen met de glimlach welkom heten, moeten ze nu bezoek weigeren: niet vanzelfsprekend. De inkomhal zelf werd op korte tijd heringericht, met onder meer een afhaalpunt voor wasgoed van patiënten.""We zetten volop in op extra opleiding: in het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen maar er worden bijvoorbeeld ook assistent-artsen opgeleid om bij te springen op kritieke diensten. De personeelsdienst zet alles op alles om overal voldoende mensen te kunnen inzetten en zorgde ook voor een opvang voor kinderen van medewerkers. De keuken maakt extra meeneemmaaltijden voor medewerkers en de schoonmaak houdt het ziekenhuis infectievrij. Werkelijk iedereen en elke dienst is belangrijk.""We zien een enorme golf van solidariteit. Binnen het ziekenhuis, met heel veel mensen die zichzelf vrijwillig opgeven om te helpen waar het nodig is, en ook extern. Bedrijven, instellingen en particulieren geven ons giften of helpen op een andere manier. Die steun doet heel veel deugd en is ook heel waardevol", besluit Frederik Chanterie. (TOGH)