De toeristische cijfers voor 2018 breken elk record in Brugge en doen duizelen. Met behulp van mobiele telefoniedata telde Toerisme Brugge vorig jaar 8,3 miljoen bezoekers. Dat zijn er 900.000 meer dan in 2017 en 1,85 miljoen meer dan in 2016. "De groei van het internationaal toerisme stuwt het dag- en verblijfstoerisme tot recordhoogtes. December is de drukste maand, met 700.00 bezoekers en op de voorlaatste dag van het jaar net geen 60.000 bezoekers in de Brugse binnenstad", zegt toerismeschepen Philip Pierins.
...

De toeristische cijfers voor 2018 breken elk record in Brugge en doen duizelen. Met behulp van mobiele telefoniedata telde Toerisme Brugge vorig jaar 8,3 miljoen bezoekers. Dat zijn er 900.000 meer dan in 2017 en 1,85 miljoen meer dan in 2016. "De groei van het internationaal toerisme stuwt het dag- en verblijfstoerisme tot recordhoogtes. December is de drukste maand, met 700.00 bezoekers en op de voorlaatste dag van het jaar net geen 60.000 bezoekers in de Brugse binnenstad", zegt toerismeschepen Philip Pierins. Brugge onderscheidt drie types bezoekers: 1,25 miljoen dagrecreanten uit de 17 omliggende gemeenten die komen winkelen ("Brugge blijft een winkelstad", zegt Philip Pierins), 6 miljoen dagtoeristen (hoofdzakelijk uit West- en Oost-Vlaanderen, maar het aantal buitenlandse 'excursionisten', die in Gent, Brussel of Parijs verblijven en een dagje naar Brugge komen, stijgt) en 1,1 miljoen verblijfstoeristen, die goed zijn voor 1,8 miljoen overnachtingen in de Brugse binnenstad. Als je er de hotels en b&b's buiten de stadspoorten bij rekent, wordt voor het eerst in de Brugse geschiedenis de kaap van de 2,5 miljoen overnachtingen overschreden.Is dit te veel van het goede en komt de leefbaarheid van Brugge in het gedrang? Toerismeschepen Philip Pierins meent van niet: "Het dagtoerisme concentreert zich in de 'gouden driehoek', de andere stille Brugse wijken hebben er geen last van. We krijgen trouwens weinig klachten over toeristen. Behalve van enkele onverdraagzame Bruggelingen die zich al bellend met de fiets tussen een zee van toeristen in de Katelijnestraat een weg proberen te banen. Vergeet niet dat 6.000 Brugse gezinnen leven van het toerisme. Voorlopig zijn er geen maatregelen nodig, Brugge is Venetië niet en blijft een leefbare stad." Het stadsbestuur beseft ten volle de economische betekenis van het toerisme voor Brugge. Ook al wordt het dagtoerisme al 15 jaar niet meer gepromoot, de 6 miljoen bezoekers, die amper één à drie uur in de binnenstad vertoeven en gemiddeld 72,5 euro uitgeven, zorgden voor 443 miljoen inkomsten in 2018. Hoewel verblijfstoeristen meer 145 euro per dag uitgeven, genereren die 2,5 miljoen overnachtingen 'slechts' 365 miljoen euro voor Brugge.Volgens toerismemanager Dieter Dewulf is Brugge nog altijd een voorbeeld voor de andere toeristische steden in Europa als Barcelona, Venetië en Dubrovnik, die met meer overlast door het toerisme kampen. "Onze hotelstop en vakantiewoningenstop krijgt navolging in andere steden. Uit een vorig onderzoek door Toerisme Vlaanderen blijkt dat meer dan 80 procent van de Bruggelingen positief staan tegenover toeristen. In april 2019 zal dit onderzoek herhaald worden, zo kunnen we nagaan of er iets veranderd is aan de mentaliteit en of er maatregelen nodig zijn."Vorige week had Dieter Dewulf overleg met toerismemanagers uit andere Europese steden. Op basis daarvan wil hij enkele voorstellen doen aan het college. Wat precies, wil hij nog niet kwijt. Feit is dat Amsterdam sinds kort een verbod op nieuwe toeristische winkels heeft. "Of Brugge een gelijkaardige verordening kan opleggen om paal en perk te stellen aan de wildgroei van chocolade- en kantwinkels, dient juridisch onderzocht te worden. In Nederland zijn er al rechtszaken tegen het Amsterdamse reglement." Burgemeester Dirk De fauw wil in elk geval de komende jaren de ondergrondse parkeercapaciteit gevoelig verhogen om de grote stroom aan dagrecreanten op te vangen: "De werken om 180 extra parkeerplaatsen te creëren aan het Waggelwater zijn bezig. Voor de uitbreiding van de parking 't Zand is een omgevingsvergunning ingediend. Voor de vakantie zou de aanbesteding rond zijn, zodat Interparking eind dit jaar de bouwwerken kan beginnen.""Daarnaast zijn er concrete plannen om de parking aan het station met 500 wagens uit te breiden. Ook het idee van de Katelijneparking is nog niet opgedoekt, maar er is een veilige toegang in de Baron Ruzettelaan vereist. En als het nieuwe Clubstadion gerealiseerd wordt, komt er langs de Blankenbergse Steenweg een parking voor 6.000 auto's die maar één keer om de twee weken gebruikt zal worden. Die zou ook als randparking kunnen gebruikt worden."Ook Dirk De fauw acht momenteel maatregelen om het aantal toeristen te beperken niet nodig: "Maar als het op termijn moet, kunnen wij bijvoorbeeld taksen heffen op cruiseschepen en busoperatoren, zo kun je die ontmoedigen."Dieter Dewulf wijst naar Dubrovnik en Venetië, waar wekelijks slechts een beperkt aantal cruiseschepen mogen aanmeren. Zo ver is het nog niet, Brugge heeft binnenkort andere katten te geselen. Vorig jaar kwamen de Britten, die een kwart van de Brugge-bezoekers vertegenwoordigen, massaal terug. Hun aantal steeg met 30 procent. De nakende Brexit zou wel eens voor 2019 totaal andere toeristische cijfers kunnen opleveren. "Alles hangt af van de koopkracht van de Britten. Als die vermindert door de Brexit en de devaluatie van de pond, zullen zij meer in eigen land reizen", aldus Dieter Dewulf.