180 laadpunten op komst in Parking Station

Redactie KW

Een op vijf parkeerplaatsen in de in aanbouw zijnde ondergrondse Parking Station in Kortrijk wordt voorzien van een laadpunt voor elektrische auto’s. Die 180 laadpunten komen bovenop de 38 publieke laadpalen van de stad.

De elektrische auto is aan een (langzame) opmars bezig. Opdat ook bezoekers, toeristen en chauffeurs zonder eigen laadpunt de batterijen zouden kunnen opladen, engageerde leverancier Allego zich om tegen 2020 in Kortrijk 39 nieuwe laadpalen te plaatsen.

Volgens het meest recente overzicht zijn dat er nu slechts 26. “Maar in werkelijkheid werden er in november en december nog palen bijgeplaatst die niet in het overzicht staan”, zegt bevoegd schepen Axel Weydts (SP.A). “Nog dit voorjaar zullen er in totaal 38 laadpalen op het openbaar domein staan. Eentje minder dan voorzien en dit om technische redenen.”

Daar komen nu nog eens 180 plaatsen bij in de in aanbouw zijnde ondergrondse Parking Station, of 20 procent van de 900 parkeerplaatsen in totaal. “De parking is immers interessant voor forenzen én voor mensen die het centrum komen bezoeken”, zegt Weydts. “Daarnaast peilen we ook naar de interesse in elektrisch laden bij onze abonnees van de buurtparkings. Als die interesse er is, voorzien we ook daar stopcontacten.”

Niet in elke straat

Maar wie rondwandelt in Kortrijk ziet dat de laadpalen niet erg druk bezet zijn. Dat zegt ook gemeenteraadslid Matti Vandemaele (Groen). “Hierdoor is er weinig druk om er bij te zetten. Al is dit wel het verhaal van de kip of het ei. De infrastructuur moet immers voldoende uitgerold zijn vooraleer men een elektrische wagen aanschaft.”

“Klopt”, zegt Weydts, “maar het is nu eenmaal zo dat mensen de wagen laden wanneer die stilstaat, en dat is vooral ’s nachts, bij hen thuis, of overdag op het bedrijf waar ze werken.”

“Daarenboven is laden via een publiek punt zo’n 20 procent duurder.”

Er zijn trouwens in Kortrijk ook heel wat semi-publieke laadpalen zoals de Tesla snellader aan Kinepolis. Hoeveel dergelijke punten er zijn, is onduidelijk.

Maar dat de publieke laadpalen in Kortrijk niet zo druk bezet zijn, blijkt ook uit de statistieken. De populairste laadpaal staat op het President Rooseveltplein en is goed voor gemiddeld één laadbeurt per dag. De minst gebruikte laadpaal staat aan de Beeklaan. “Er is dus zeker niet in elke straat behoefte aan een laadpaal”, besluit Weydts.

(Bram Van Renterghem)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.