150.000 euro subsidie voor onthaalpunt bij wielerpiste in Rumbeke

De provincie West-Vlaanderen kent een subsidie van 150.000 euro toe voor een project van de stad aan de wielerpiste Defraeye-Sercu. In het voorjaar van 2020 komt een onthaal- en belevingspunt bij de historische piste. Wij namen er een kijkje op een zomerse weekdag en zagen de renners van MSKA rondjes draaien.

José Debels, Fangio Hoorelbeke, Roger Vandekendelaere en Dirk Lievens zijn overtuigd van het potentieel van de wielerpiste. (Foto Stefaan Beel) © (Foto Stefaan Beel)

Na de Eerste Wereldoorlog bouwde Rumbekenaar en Ronde van Frankrijk-winnaar Odiel Defraeye een wielerpiste in Rumbeke. In de jaren 60 herstelden Albert en zoon Patrick Sercu de piste. Uiteindelijk zorgde wielerfanaat en bouwpromotor Marc Demeulenaere voor een laatste renovatie in 2011 en werd een vzw opgericht. Die eerste vzw stopte na een viertal jaar maar de stad bleef geloven in het potentieel van de piste en investeerde 100.000 euro. Nu ondersteunt de provincie West-Vlaanderen het stadsproject met een subsidie van 150.000 euro voor de realisatie van een onthaal- en belevingspunt.

Buitenantenne van museum Koers!

Toegegeven, een nieuw en catchy onthaal- en belevingspunt aan de wielerpiste mag er komen. Nu bereik je de piste langs een oud huis aan de overkant van het Rumbeekse kerkhof, waarbij je langs een niet zo propere zijgevel loopt tot aan een hekken. De piste zelf is perfect onderhouden en op het midden van de piste bevindt zich een mooi permanent verkeerspark. Het wandelpad langs de piste kan echter ook veel beter want blijkbaar is dit de geliefkoosde ontlastingsplaats van de lokale viervoeters. Wie de hondendrollen wil ontwijken, moet bijna hinkelen. Maar dit zijn allemaal zaken die weldra tot het verleden zullen behoren want de wielerpiste moet een buitenantenne worden van het wielermuseum Koers! volgens schepen van Toerisme Dirk Lievens.

“Volgende week komt een groep Engelsen een week lang naar de piste”

“Langzaam maar zeker naderen we ons doel. Er is nu al een permanent verkeerspark op het midden van de piste en het komt er nu op aan om nog meer toeristen op de wielerpiste te ontvangen. Dat gebeurt nu al want veel klanten van onze Roeselaarse hotels willen eens sportief ontspannen en na een telefoontje van de hoteluitbaters kunnen ze een bezoek brengen aan de piste en zelfs enkele rondjes rijden. Volgende week bijvoorbeeld komt een hele groep Engelsen een week lang naar de piste. Maar dit moet nog meer opgebouwd worden en wanneer een combiticket Koers! en wielerpiste mogelijk is, dan hebben we zowel een museumbezoek als een superbeleving op de piste.”

Onthaalpunt in 2020

“Die 150.000 euro subsidie van de provincie zal inderdaad dienen om een nieuw onthaalpunt te bouwen”, vult schepen van Sport José Debels aan. “Maar dat zal niet meer voor deze legislatuur zijn want de realisatie is voorzien voor het voorjaar van 2020. Maar als we de Rumbeekse historische piste inderdaad als een soort buitenantenne van wielermuseum Koers! lanceren, schrijven we hier een mooi verhaal.”

Fangio Hoorelbeke is een jaar voorzitter van de vzw Wielerpiste Defraeye-Sercu. “Er zijn drie geledingen in de vzw: het MSKA dat met zijn opleiding Wielrennen zeer sterk betrokken is bij de piste en Cycling Vlaanderen en Jonge Renners Roeselare. Wij willen in de eerste plaats jonge renners maar ook oudere fietsers hun geliefkoosde sport laten beoefenen in een veilige omgeving. Deze piste is ideaal om de stuurvaardigheid te oefenen maar ook om op uithouding te trainen.”

“Patrick Sercu heeft veel te danken aan deze piste”

“De grote wielerkampioen Patrick Sercu heeft nog verklaard dat hij het nooit zo ver zou geschopt hebben als renner als hij deze wielerpiste niet had gekend”, poneert schepen Dirk Lievens. Allemaal goed en wel 60 jaar geleden maar is dit nu nog zo. MSKA-wielertrainer Arne Wallays, broer van ex-renner Jens en van profrenner Jelle, is duidelijk: “Trainen op een wielerpiste geeft zeker een grote meerwaarde voor jonge renners en al zeker op deze piste. Dit is best een technische piste, het is te zeggen dat je goed moet weten wat je doet. Je moet de perfecte snelheid weten te halen en te behouden want de pistewanden zijn aan beide korte kanten zeer steil. Bovendien rij je hier met een pistefiets met een vaste pion waarmee je constant moet duwen en druk zetten.” (PS)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.