De jongen wou maandagochtend de trein van 7.39 uur vanuit Knokke richting Brugge nemen. Pas aan het station merkte de 13-jarige op dat zijn treinpas vol was. "Hij had gelukkig een briefje van 5 euro bij zich en wilde een ticket kopen", vertellen zijn ouders. "Maar de betalingstoestellen ter plaatse aanvaarden alleen muntstukken of bankkaarten. Hij kaartte dit probleem aan bij de t...

De jongen wou maandagochtend de trein van 7.39 uur vanuit Knokke richting Brugge nemen. Pas aan het station merkte de 13-jarige op dat zijn treinpas vol was. "Hij had gelukkig een briefje van 5 euro bij zich en wilde een ticket kopen", vertellen zijn ouders. "Maar de betalingstoestellen ter plaatse aanvaarden alleen muntstukken of bankkaarten. Hij kaartte dit probleem aan bij de treinbegeleider - de loketten zijn op dat uur niet open in Knokke. Hij vroeg of ze eventueel wisselstukken had of dat hij op de trein mocht betalen. Daarop heeft ze negatief geantwoord en ook gemeld dat 'om op de trein te betalen, hij 7 euro moet opleggen en dus onvoldoende geld zou hebben'. Ze liet een jongen op weg naar zijn examen simpelweg op het perron achter. Het is schandalig hoe de NMBS met kinderen omgaat."Daardoor kwam de jongen - die terug huiswaarts keerde en met een taxi richting school trok - uiteindelijk te laat aan en miste hij een deel van het examen. Bij de NMBS bevestigen ze dat de ouders een mail stuurden om uitleg te vragen. "Uiteraard betreuren we dit voorval, zeker als die jongen op weg was naar een examen", zegt woordvoerder Bart Crols. "Maar op zich volgde de conducteur alleen de regels. Wie op de trein een ticket koopt, is verplicht 7 euro extra te betalen. Dat staat automatisch ingesteld en kan door de conducteur niet uitgeschakeld worden. Over het niet kunnen of willen wisselen van de muntstukken kunnen we ons uiteraard niet uitspreken." De woordvoerder bevestigt ook dat de loketten in Knokke om 7.39 uur nog niet open zijn. "Dat gebeurt pas om 7.45 uur. Om veiligheidsredenen is het ook niet mogelijk om met bankbiljetten in de automaten te betalen", aldus Crols, die benadrukt dat er ook intern nog wordt bekeken wat er precies gebeurde op het perron. "We zijn een klantvriendelijk bedrijf. We zullen kijken hoe we dergelijke zaken in de toekomst eventueel anders kunnen aanpakken."(MM)