De Tieltse twintigers Simon Vandaele, Benjamin Vandenhende en Kim De Roo bewerkten voor het nummer een tekst die Simon vijf jaar geleden al schreef. "Ik was toen nog een puberende tiener met een rebels kantje. Hoewel de meeste zaken inhoudelijk nog klopten, hebben we de grammatica bijgeschaafd en de rijmen wat intelligenter gemaakt", zegt Simon. "Het nummer is vooral in een veel professioneler kleedje gestopt. Ik behielp me voor de eerste versie met een YouTube-beat en de micro van de computer..."
...

De Tieltse twintigers Simon Vandaele, Benjamin Vandenhende en Kim De Roo bewerkten voor het nummer een tekst die Simon vijf jaar geleden al schreef. "Ik was toen nog een puberende tiener met een rebels kantje. Hoewel de meeste zaken inhoudelijk nog klopten, hebben we de grammatica bijgeschaafd en de rijmen wat intelligenter gemaakt", zegt Simon. "Het nummer is vooral in een veel professioneler kleedje gestopt. Ik behielp me voor de eerste versie met een YouTube-beat en de micro van de computer..."De videoclip is bijzonder knap gemaakt. Het trio deed daarvoor een beroep op hun Aarseelse kennis Luka Galle, die de nodige ervaring heeft in het vak. "Het straffe is dat we de volledige video in één dag hebben ingeblikt, al kwamen er ongelooflijk veel shots aan te pas", zegt Simon. "We waren bijzonder goed voorbereid, met een draaiboek van a tot z", vindt Kim. "Op elke locatie wisten we exact welke shots we nodig hadden."Er werden ook een 15-tal vrienden en kennissen opgetrommeld om te figureren. "Via het Facebookevent 'Kom Mor Af' - of wat had je gedacht? - ging dat bijzonder vlot. Voor de opnames in D'Hespe hebben we bijna letterlijk nog wat kennissen van de Markt geplukt", lacht Benjamin.De clip is prachtige promotie voor Tielt, met klassiekers als de Poelberg en enkele bekende jeugdcafés als decor, al zit er volgens Simon geen samenwerking met het stadsbestuur achter. "We willen onze stad gewoon een plaatsje geven in de West-Vlaamse hiphopscene, die stevig aan het groeien is."De drie zijn enigszins verrast door de stroom van positieve reacties. "Ik vind het verwonderlijk dat de plaat werkelijk bij alle leeftijdsgroepen inslaat", zegt Benjamin. "Ik denk dat de Tieltenaar tevreden is dat wij eens een positief beeld van onze stad ophangen, die al genoeg negatief in de media komt.""Tielt verdient dat ook als gastvrije stad. Of zoals we zingen: kom mor af, iedereen van buitenaf: Tielt es de moatstaf!" zegt Simon. "We mikken vooral op een lokaal publiek, dat ervan houdt muziek in zijn eigen dialect te horen." Wat niet wegneemt dat Kom Mor Af sinds vorige woensdag ook via streamingdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer te beluisteren valt." Sinds de release een week geleden werden niet minder dan 10.000 views genoteerd.Intussen maken de vrienden al werk van hun hogere doel: een volwaardig album met een tiental nummers uitbrengen. "Het concept is zo goed als klaar, maar voor een aantal nummers moeten de teksten nog worden geschreven. Verwacht dus zeker vóór volgende zomer nog geen witte rook."De nummers die erop zullen te vinden zijn, worden niet opnieuw een ode aan Tielt, maar blijven wel in het teken staan van de naam 'Weireldverbeteroars?'. "Denk nu niet dat we onszelf zo superserieus nemen. We brengen muziek over de kleine dingen des levens, maar we zijn er ons goed van bewust dat wij de wereld niet ten gronde zullen veranderen."En het eerste optreden? "Niet te snel van stapel lopen. Laat ons eerst maar wat eigen werk creëren. Als we op termijn de kans krijgen, zullen we die zeker niet afslaan. En dan zal het wel met een show zijn die, net als Kom Mor Af, heel professioneel is voorbereid."