1.800 kratten trappistenbier aan huis geleverd: “Zelfs tot in woonzorgcentra”

Door de online verkoop kunnen steeds meer mensen de bekende trappist kopen.© GF
Door de online verkoop kunnen steeds meer mensen de bekende trappist kopen.© GF
Redactie KW

De monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren begonnen vorige maand met de levering aan huis van hun wereldberoemde trappist. “Tot nu toe werd er nog geen melding gemaakt van schadegevallen”, lacht een woordvoerder van de Sint-Sixtusabdij Westvleteren.

Trappist Westvleteren kan sinds anderhalf jaar besteld worden via de website trappistwestvleteren.be . “Momenteel zijn er meer dan 120.000 geregistreerde klanten op de website. Jaarlijks kunnen 20.000 klanten een bestelling plaatsen. De monniken lieten in de webwinkel een ‘slimme wachtkamer’ inbouwen. Hierdoor kunnen meer mensen een krat kopen. Klanten die nog nooit of al lang geleden een online bestelling geplaatst hebben, krijgen tijdens een verkoopsessie voorrang. We krijgen dan ook veel positieve reacties van mensen die heel tevreden zijn dat het hen eindelijk is gelukt om een krat te bestellen”, zegt een woordvoerder van de Sint-Sixtusabdij Westvleteren.

Pakketje voor woonzorgcentra

De broeders verkochten tijdens de eerste lockdown geen trappistenbier meer aan de abdijpoort, omdat enkel nog heel essentiële verplaatsingen waren toegelaten. De monniken gingen op zoek naar een nieuwe manier van distributie. “Zo groeide het idee om een deel van de biervoorraad via een pakjesdienst aan huis te laten leveren en dat project werd vorige maand opgestart. Intussen werden al 1.800 kratten aan huis geleverd. De broeders wilden graag dat mensen die verder in Vlaanderen wonen ook de kans kregen om hun trappistenbier te kopen. Daarnaast is het ook milieuvriendelijker om met een pakjesdienst te werken. Zo worden er minder individuele kilometers gereden”, aldus een woordvoerder.

“De broeders wilden graag dat mensen die verder in Vlaanderen wonen ook de kans kregen om hun trappistenbier te kopen”

“Het is duidelijk dat er een ruimere distributie is dankzij de leveringen aan huis. Dat gaat van mensen die verder in Vlaanderen wonen tot mensen die geen auto meer hebben, maar er werden ook al bierkratten geleverd in woonzorgcentra. Ik kan me inbeelden dat die mensen ook een lekker biertje willen drinken nu ze door deze coronacrisis nergens mogen gaan.”

Arbeidsintensief

“De leveringen aan huis zijn slechts een klein gedeelte van de distributie”, benadrukt de woordvoerder. “Het is heel arbeidsintensief, want er komt heel veel manueel werk aan te pas. Daarom wordt maar een beperkte hoeveelheid van de bieren aangeboden om aan huis te leveren. De monniken hebben heel goed nagedacht over hoe de kratten konden vervoerd worden. Ze hebben de doos en het krat helpen ontwikkelen en er kwamen ook valtesten aan te pas. De doos is gecertificeerd én mag ook niet nagemaakt worden. Tot nu toe werden er nog geen schadegevallen gemeld.”

Illegale verkoop

De monniken bewaken de legale verkoop van hun bier, maar het blijft een moeilijke strijd. Een degustatiedoos met 6 flessen Trappist Westvleteren 12° met 2 bijhorende glazen wordt voor een prijs van 45 euro te koop aangeboden op Facebook. “Een behoorlijk dure prijs. Deze degustatiedozen worden te koop aangeboden in O.C. In De Vrede aan een prijs van 25 euro. Het doorverkopen van de Trappist Westvleteren mag niet. Wie online of in de shop ons bier koopt, gaat akkoord met het feit dat het voor eigen gebruik. Dat staat zo te lezen op de website en dat staat ook het gedrukt op het kassaticket”, zegt de woordvoerder.

1.000 accounts geblokkeerd

“Het is uiteraard heel jammer, maar als we informatie krijgen over mensen die zullen zaken doen, treden we op. Ondertussen werden – in het belang van de bonafide consumenten – al 1.000 accounts geblokkeerd omdat die mensen zich niet aan de verkoopvoorwaarden houden. Zo mogen bijvoorbeeld geen dubbele accounts aangemaakt worden. We hopen natuurlijk dat mensen beseffen dat de verkoop via Facebook en aan zo’n woekerprijzen niet correct is. Sinds oktober worden de prijzen op de sixpacks gedrukt zodat mensen het zouden merken als die aan te hoge prijzen worden doorverkocht.” (LB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier