Reddingen op zee in gevaar door personeelstekort en te hoge werkdruk

Redactie KW

De werkdruk ligt te hoog bij het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende. Dat zegt de socialistische vakbond ACOD Overheidsdiensten. Er wordt gewezen naar het aanslepende personeelstekort.

Het MRCC, het centrum dat het verkeer op de Noordzee in het oog houdt en reddingsacties op zee coördineert, moet volgens de procedure permanent bemand worden door een nautisch verkeersleider (officier) en een verkeersleider. Voor die 24-urenpermanentie zijn per functie acht personen nodig, maar momenteel zijn er maar vijf nautisch verkeersleiders en zeven verkeersleiders, stelt de vakbond.

Lage verloning, hoge verantwoordelijkheid

De ACOD klaagt de lage verloning aan voor de jobs met een hoge
verantwoordelijkheid. In combinatie met de aanwervingvoorwaarden en de duur van de opleiding bieden zich weinig kandidaten aan. Het personeelstekort op de dienst is er dan ook al een tijdje. Door de geringe bezetting moeten de personeelsleden veel overuren presteren. Ze presteren soms tot zestig uren per week.

Wervingspolitiek

De ACOD wijst ook naar de opmerking van de West-Vlaamse
provinciegouverneur Paul Breyne naar aanleiding van het onderzoek naar de dood van een zesjarige drenkeling op 13 augustus. “De gouverneur stelt zich vragen bij de selectie van de operatoren van de verschillende alarmcentrales”, zegt algemeen secretaris Hilaire Berckmans van ACOD Overheidsdiensten. “Bij het MRCC stelt men zich ook vragen over de wervingspolitiek. Het protocol tussen Vlaamse overheid en de vakbonden over het zeewezen van juni 2006 werd niet correct uitgevoerd. Anders
waren er wellicht meer kandidaten om bij het MRCC te werken.” (Belga)

-Meer hierover vanavond in het nieuws op Focus vanaf 18 uur-

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier