Zal voorrang wijzigen aan de kerk in Zwevegem?

Redactie KW

Volgens het gemeentebestuur van Zwevegem is de verkeersdrukte te groot in het centrum. De intercommunale Leiedal kreeg de opdracht een ‘parkeer- en circulatieplan’ te ontwikkelen om de toestand te verbeteren.

“We hebben al enkele maatregelen uitgevoerd om de veiligheid in de schoolomgevingen te verhogen”, zegt mobiliteitsschepen Wim Monteyne (N-VA). “Ik denk dan aan het parkeerverbod op een stuk van het Toyeplein aan de ingang van de Vrije Centrumschool, het wijzigen van de voorrangsregel op het kruispunt Deerlijkstraat en Sint-Niklaasstraat aan het Rhizo-College en aan het veranderen van het éénrichtingsverkeer in de Demeesterstraat en de Blokellestraat.” Nu wil men nog een stapje verder gaan en de omgeving van het Rhizo-College, de Kortrijkstraat, de Lindelaan en het parkeren aanpakken. “De opdracht aan Leiedal omhelst enkel deze vier punten en gaat dus zeker niet over het ganse mobiliteitsprobleem”, zegt de schepen.

Kortrijkstraat

Voor de Kortrijkstraat liggen twee scenario’s op tafel. “Het stuk tussen de Kwadepoelstraat en de kerk, is het gevaarlijkste. Daar denken we een ‘zone 30’ in te voeren en de straat smaller te maken, of dit stuk eenrichtingsverkeer maken. Probleem is dat dit verkeer via de Harelbeekstraat en de Bekaertstraat moet rijden.” Bijkomend probleem is dat de Kortrijkstraat een gewestweg is en de gemeente daar niks over kan beslissen. “De besprekingen rond de overdracht van de Kortrijkstraat van het gewest naar de gemeente duren nogal lang”, gaat schepen Marc Desloovere (SP.A) verder. “Ik durf er geen datum op plakken wanneer we een positief antwoord zullen krijgen.”

Blauwe zone

Ook de voorrangsregel aan de kerk kan gewijzigd worden. “Hier zouden we het verkeer komende uit de Otegemstraat voorrang willen geven op de auto’s die uit de richting Avelgem komen. Ook het verkeer dat vanuit de Kortrijkstraat de Otegemstraat in wil, zou voorrang hebben.”

Verder wil men de blauwe zone herschikken en de parking Kruidvat kleiner maken. Een eerste plan voorziet het reduceren van de parking van 80 naar 60 plaatsen en in een tweede plan wil men het aantal parkeerplaatsen terug brengen tot 30. In beide gevallen zou er dan plaats vrijkomen voor groen en bebouwing. De plannen moeten nu nog verder bestudeerd worden.

(GV – foto GV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier