West-Vlaamse lijsttrekkers meest actief op sociale media

Ilse Naudts

Het Socialemediaburo in Tielt helpt en coacht politici in hun activiteiten op sociale media. “Meten is weten. Dus hebben we nu een newsroom ingericht die de lijsttrekkers van alle centrumsteden volgt en die nagaat waarover politici praten”, legt Nadja Desmet uit.

Door Ilse Naudts

“De lijsttrekkers uit Oostende, Brugge, Roeselare en Kortrijk zijn bijzonder actief op sociale media. En niet alleen naar aanloop van de verkiezingen. Als we alle berichten op Facebook en Twitter van het voorbije jaar analyseren, dan is West-Vlaanderen zelfs koploper in Vlaanderen. Met 11.813 berichten laten we Antwerpen achter ons. In een vergelijkbare provincie als Limburg komen de lijsttrekkers slechts aan 3.904 berichten.”

Aan het bereik van hun posts op sociale media kunnen onze lijsttrekkers wel nog een beetje werken. “Als we de zogenaamde pr-waarde bekijken, doet Antwerpen het net iets beter. Maar laten we de derde in de rij toch ruim achter ons”, aldus Nadja Desmet van het Socialemediaburo.

West-Vlaamse lijsttrekkers meest actief op sociale media

Persoonlijk vind ik het bemoedigend dat de politici het hele jaar door hun sociale media voeden. Want Facebook, Twitter en Instagram zijn niet langer alleen manieren om campagne te voeren. Het reikt veel verder. Het is een manier om aan politiek te doen. Je communiceert met je kiezers, met je achterban over waar je mee bezig bent. Het helpt om de politiek dichter bij de mensen te brengen.”

Campagnetaal

Hoe komt het dat de West-Vlamingen zoveel online zetten? “Het helpt natuurlijk dat we heel wat ministers en bekende politici op de lijsten hebben staan. Zij communiceren over hun nationale en hun lokale mandaten. Ze hebben dus veel meer onderwerpen om aan te snijden.”

West-Vlaamse lijsttrekkers meest actief op sociale media

Als we kijken naar de thema’s die aangehaald worden, dan zien we dat campagnetaal meer de bovenhand haalt nu 14 oktober nadert. Ook verschuift het debat meer en meer van nationale thema’s naar de lokale thema’s. Ik denk dan aan verkeer, vuilnisophaling, sociaal weefsel… Opvallend: vooral verkeer raakt het publiek.

West-Vlaamse lijsttrekkers meest actief op sociale media