De gemeenteraad keurde vanavond de lastvoorwaarden en de gunningswijze goed voor de fietspaden Poperinge-Westouter. Er kan nu dus snel een aannemer worden gekozen, die de werken zou moeten kunnen beginnen na de grote vakantie. Ze zullen 500 werkdagen duren, dat is ruim twee jaar.
Schepen Dirk Baekelandt (GB) lichtte toe: “Er zal in drie fasen worden gewerkt. Het gaat om een project van in totaal zes miljoen euro, waarvan het grootste deel, 5,4 miljoen, door de Provincie West-Vlaanderen wordt betaald. Poperinge brengt 380.000 euro in, en voor ons bedraagt de factuur zo’n 250.000 euro.” Naast de aanleg van de afgescheiden fietspaden zelf, komen er ook nog twee verkeerstechnische ingrepen: aan de Brabant, op de grens met Poperinge, wordt de bocht wat opgeschoven, en de aftakking naar Reningelst zal er na de werken helemaal anders uitzien: de as Westouter-Poperinge wordt de hoofdweg, de weg naar Reningelst een zijstraat. Overzichtelijker, en vooral veiliger voor de fietsers.
“Beloften niet waargemaakt”
De fietspaden vormden overigens nog maar eens een bron van discussie op deze gemeenteraad, waarop de beide fractieleiders van de oppositie verontschuldigd waren. Geert Debergh van CD&V kan dus nog eens volop zijn gangen gaan, en zo trok hij onder meer van leer tegen de vele verkiezingsbeloften van Gemeentebelangen over fietspaden, waar volgens hem over de jaren heen nog maar weinig van in huis gekomen is. Burgemeester Wieland De Meyer (GB) relativeerde dit: “Wat we zelf in handen hadden, hebben we allemaal gerealiseerd. Ook voor het fietspad van Kemmel naar Wijtschate zitten we op schema, dat werk wordt zeker volgend jaar uitgevoerd. Maar voor projecten waarbij we moeten samenwerken met het Agentschap Wegen en Verkeer loopt het inderdaad wel wat stroever.”
De burgemeester gaf toe dat dit toch wel frustrerend is. “Bij AWV lopen de zaken niet bijster goed. De burgemeester van Zonnebeke heeft onlangs aan de alarmbel getrokken: AWV heeft nauwelijks nog de middelen om de gewestwegen te onderhouden, laat staan dat er nog veel ruimte is voor nieuwe investeringen. Ik stel voor dat we eens een oplijsting maken van al onze hangende projecten en dat we die hier eens bespreken. Samen aan de kar trekken naar Brussel toe, dat lijkt me een veel beter idee dan discussiëren over verkiezingsprogramma’s.”
Nog geen witte rook voor Dranouter-Loker
Een van de fietspaddossiers waar het maar niet vooruitgaat is Loker-Dranouter. René Delerue (GB) herhaalde zijn vraag van de vorige zitting, waarop burgemeester De Meyer geantwoord had dat hij de ultieme vergadering over het probleem aan het Britse oorlogskerkhof niet zou verlaten zonder oplossing. Maar de burgemeester moest toegeven dat dit dreigement niet heeft gewerkt. “Langs de zijde van AWV waren nog niet alle plannen klaar, mede als gevolg van een personeelswissel. Maar de sfeer was positief en we zijn dicht bij een oplossing. AWV heeft nu nog een zekere marge om het fietspad ter hoogte van het kerkhof wat te versmallen. Half juni vergaderen we opnieuw, en ik durf voor één keer mijn stoere taal nog herhalen : Ik ga niet weg als er geen….”