Tina Feys (Vlaams Belang) stelt dat heel wat gevaarlijke situaties weer zichtbaar worden. "Tijdens de eerste vorstdagen fietste ik in de vroege uurtjes van het centrum van Rumbeke naar het station van Roeselare. Het viel me op dat het druk bereden vrijliggend fietspad in de Zeger Maelfaitstraat van Rumbeke tot aan de spoorwegovergang met de Mandellaan niet gepekeld was. Ik hoorde dat heel wat mensen ten val zijn gekomen, vooral op de kruising van de Zeger Maelfaitstraat met de Lekkenstraat. Scholieren fietsen ook op de rijbaan omdat ze het fietspad niet durven gebruiken. De fietssuggestiestroken bli...

Tina Feys (Vlaams Belang) stelt dat heel wat gevaarlijke situaties weer zichtbaar worden. "Tijdens de eerste vorstdagen fietste ik in de vroege uurtjes van het centrum van Rumbeke naar het station van Roeselare. Het viel me op dat het druk bereden vrijliggend fietspad in de Zeger Maelfaitstraat van Rumbeke tot aan de spoorwegovergang met de Mandellaan niet gepekeld was. Ik hoorde dat heel wat mensen ten val zijn gekomen, vooral op de kruising van de Zeger Maelfaitstraat met de Lekkenstraat. Scholieren fietsen ook op de rijbaan omdat ze het fietspad niet durven gebruiken. De fietssuggestiestroken blijken op het kruispunt zijn bij vriesweer dan weer echte spiegels.""Ik heb heel veel respect voor onze strooidiensten, maar kan Roeselare, dat zich als een fietsstad wil profileren, de hiaten in het strooiplan bekijken en aanpakken? Zo raakt iedereen veilig op school en het werk. Hoe komt het dat niet alle fietspaden in het strooiplan gepekeld worden?Ook Lieve Lombaert (N-VA) stelt zich vragen bij de aanpak in de Zeger Maelfaitstraat. "Bij navraag bij onze stadsdiensten is gebleken dat het pekelplan aangepast is en dat er in een deel van de Zeger Malfaitstraat niet meer gepekeld zal worden", stelt ze. "Waarom deze beslissing? Zijn er nog andere aanpassingen in de pekelroutes? Wordt dit plan jaarlijks geëvalueerd en aangepast?"Gerdi Casier (SP.A & De Vernieuwers) gaat nog een stapje verder. Hij wil eerst de fietspaden gepekeld zien en daarna pas de autowegen. "Op die manier geven we een positief signaal aan de meest kwetsbare weggebruikers die in tijden van winter nog een stuk kwetsbaarder zijn."Schepen Marc Vanwalleghem (CD&V): "Het is een jaarlijkse bekommernis om onze wegen sneeuw- en gladvrij te krijgen. We leveren daar stevige inspanningen voor. Het hoofddoel is om het verkeer van en naar de stad vlot en veilig te laten verlopen, vooral tijdens de spitsuren. Op de website van de stad kan je de routes consulteren. Bij uitzonderlijke omstandigheden kan van de standaardroutes afgeweken worden. De verantwoordelijke dienst volgt de situatie dan ook erg gedetailleerd op."De vraag van Gerdi Casier kan op wat begrip rekenen bij de schepen. "Ik denk dat u het vooral over de situatie hebt wanneer het gesneeuwd heeft. De sneeuw wordt door het verkeer van de rijweg gereden en dat komt soms op het fietspad terecht. Sinds twee jaar hebben we nu ook een schop om aan een tractor te bevestigen en daarmee kunnen we de sneeuw van de fietspaden te verwijderen. We zijn trouwens altijd voorbereid op het ergste. Wanneer de situatie zeer ernstig is, kunnen ook andere diensten bijspringen."De schepen benadrukt dat het pekelplan in 2018 en 2019 niet is gewijzigd. "Een deel van de straat werd ook vorig jaar niet gepekeld en daarrond hebben we geen enkele klacht ontvangen. Als de nood echt hoog is, kunnen we de pekelroutes altijd aanpassen."Lieve Lombaert repliceert nog: "De betrokken personen hebben wel degelijk contact opgenomen met de stadsdiensten en kregen daar te horen dat het pekelplan wél gewijzigd is."