Vlaanderen Troef, ook in Knokke-Heist

Redactie KW

“Elke dag, maar zeker op 11 juli, zetten we de vele troeven van Vlaanderen in elke gemeente in de verf. Inwoners en toeristen stellen ook in Knokke-Heist vast dat Vlaanderen een sterke economische regio is, met een duidelijke identiteit, met een eigen bestuur en met een open blik op de wereld. Toch heb ik altijd het gevoel dat we ‘Vlaanderen Feest !’ in Knokke-Heist vieren met ingehouden adem” aldus Cathy Coudyser, Vlaams volksvertegenwoordiger voor NV-A.

Coudyser stelt vast : ” Een vernieuwd, vooruitstrevend en dynamisch 11 juli comité bundelt en “coördineert de vele Knokke-Heistse initiatieven die de authentieke Vlaamse identiteit benadrukken. Op 11 juli volgt dan de apotheose. Een duidelijke marketingcampagne ‘Vlaanderen Troef in Knokke-Heist’ zal Knokke-Heist nog meer als zelfbewuste Vlaamse gemeente profileren.”

Iets meer Vlaming mag wel

Maar volgens de volksvertegenwoordiger kan en moet het nog anders. “In Knokke-Heist voelt men zich liever niet te veel Vlaming. Nochtans telt onze gemeente een niet gering aantal CEO’s van Vlaamse topbedrijven, die de motor zijn van onze economie, tewerkstelling en welvaart. We hebben nu en in onze geschiedenis tal van architecten, kunstenaars, wetenschappers of figuren die ver buiten de gemeentegrenzen de identiteit van Vlaanderen mee bepalen. En iedere inwoner bepaalt mee het sociaal, cultureel, sportief en vrijetijdsleven. Dat is het DNA van Vlaanderen. Dat is onze levensstijl, dat zijn onze wortels.”

Brusselaars passen perfect in ons Vlaams DNA

Daarbij stelt ze zich de vraag: ” Waarom mogen we anno 2017 niet fier en zelfbewust Vlaming zijn in Knokke-Heist? Waarom tonen we in Knokke-Heist liever niet dat we deel uitmaken van dat sterk Vlaanderen? Knokke-Heist telt ongeveer 20.000 tweede verblijven, gemiddeld met drie personen. Die 60.000 mensen komen hoofdzakelijk uit de Vlaamse provincies en maken ook deel uit van dat Vlaanderen. Toeristen in Knokke-Heist komen vooral uit Vlaanderen, Brussel of de buurlanden. Maar is Brussel ook geen deel van Vlaanderen ? Bovendien zijn de Brusselaars die naar Knokke-Heist komen net die Brusselaars die helemaal passen in het DNA en de grondstroom van Vlaanderen. Wij staan als toeristische gemeente open voor alle toeristen, in alle talen. Toeristen zijn trouwens altijd op zoek naar authenticiteit, naar zaken die een regio of gemeente typeren. De idyllische dorpjes, de natuur, de streekgerechten, de levensstijl van de inwoners… dat is de reden om op reis te gaan.”

Vaarwel oubollig format

Vlaanderen Troef, ook in Knokke-Heist
© BELGA

Ook het Vlaanderen Feest! -moment in Knokke-Heist is meer en meer een verplicht nummertje, volgens haar. “Het huidig 11 juli-comité wil terecht af van het oubollige format wat vroeger een 11 juli-viering was. Het beperkte zich tot de flaminganten die samen zongen, samen luisterden naar een lezing van een fiere Vlaming om de overtuigden nog meer te overtuigen. Een hedendaagse 11 juli-viering moet iedereen betrekken en zal bruisen van activiteiten die jong en oud, cultuurmeerwaardezoeker of sportieveling, intellectueel of doener samenbrengen om de troeven van Vlaanderen en de authenticiteit van Knokke-Heist in Vlaanderen te tonen. Onze economische sterkte, onze hedendaagse cultuur, onze ‘way of life’ en ons vrijetijdsleven zijn in Knokke-Heist ook onlosmakelijk verbonden met ons ‘Vlaming zijn’.”

Vlaanderen Troef moet de herkenbaarheid verhogen

“Daarvoor hebben we nieuwe ambasssadeurs nodig en een vernieuwd en dynamisch 11-juli-comité. Zij netwerken en bundelen alle initiatieven die net die Vlaamse authenticiteit uitstralen : ons vakmanschap, onze tradities, onze wortels, onze sterktes, onze samenhorigheid. Zij stimuleren verenigingen, stranduitbaters, horeca, organisatoren van evenementen, handelaars, musea, speelpleinen en woonzorgcentra om op 11 juli te tonen wie we zijn en een extra typisch Vlaams accent te leggen.”

“Bij elke goede organisatie hoort een goede marketingstrategie. ‘Vlaanderen Troef, in Knokke-Heist’ wordt het campagnebeeld met een duidelijke communicatie met stickers, flyers, vlaggen en affiches voor deelnemende organisaties, bedrijven en verenigingen. Publiciteit en de nodige media-aandacht voor ‘Vlaanderen Troef, in Knokke-Heist’ verhoogt de herkenbaarheid. Het spreekt vanzelf dat daarvoor de nodige middelen ter beschikking gesteld worden.”

“Als Vlaams volksvertegenwoordiger van N-VA en als gemeenteraadslid wens ik iedereen die op 11 juli in Knokke-Heist is een fijne Vlaamse feestdag. Laat ons vanaf nu Knokke-Heist als zelfbewuste Vlaamse gemeente in een sterk Vlaanderen uitdragen.” besluit Cathy Coudyser strijdvaardig.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier