Vlaams Belang haalt stemmen voordeligst binnen in Roeselare

Op 14 oktober kleurden 11.447 Roeselarenaars het bolletje van Kris Declercq. Hij haalt met 0,27 euro per stem ook het beste financiële resultaat. (Foto SB) © STEFAAN BEEL
Philippe Verhaest

De Roeselaarse politieke partijen hebben in aanloop naar 14 oktober het vierde grootste bedrag van West-Vlaanderen uitgegeven: 168.622,62 euro. SP.A gaf het meest uit per stem: 7,43 euro. Vlaams Belang ging dan weer erg zuinig te werk. Eén stem kostte de partij van lijsttrekker Immanuel De Reuse amper 1,55 euro. Vlaams Belang hanteerde ook het kleinste budget van de Rodenbachstad.

In Roeselare dongen 234 kandidaten naar de hand van de 41.191 stemplichtige inwoners. De zes partijen spendeerden samen 168.622,22 euro, goed voor een gemiddelde van 28.103,70 euro per partij. Elke kandidaat haalde gemiddeld 720,6 euro boven, maar Vlaams Belang keek wel érg goed naar het bord. Lijsttrekker Immanuel De Reuse klokt af op 0,32 euro per stem. “Blij te horen dat we het ook op financieel vlak goed gedaan hebben”, glimlacht hij. “Straks verdubbelen we ons aantal zitjes van drie naar zes, maar het stemt me gelukkig dat we erg bewust met onze financiën zijn omgegaan. Eigenlijk is het geen verrassing, want wij gaan uit van de kracht van ons programma. We proberen, door hard te werken en gefundeerd tussen te komen in de gemeenteraad, voldoende persaandacht te krijgen. Dan zien de mensen ook dat je vanuit de oppositie je taak grondig vervult.”

Ook zijn persoonlijk financieel resultaat stemt Immanuel tevreden. “Zaaien naar de zak, noemen ze dat. Ik zal ook nooit bijvoorbeeld een lening afsluiten om mijn campagne te financieren. Met de partij zelf bezorgen we elke kandidaat trouwens een standaardpakket met onder andere flyers en kaartjes en raden iedereen aan die zelf uit te delen. Onze aanwezigheidspolitiek is erg belangrijk en we hebben een boodschap die aanslaat. Dat helpt uiteraard ook.”

Gezondheidsredenen

Jan Hamers, die de zestiende plaats van CD&V bekleedde, gaf dan weer het meest uit per stem: 6,36 euro.

“Maar dat heeft een grondige reden”, poneert hij. “Ik werk al dertien jaar achter de schermen bij CD&V Roeselare en Kris Declercq vroeg me om deze keer als kandidaat de lijst te versterken. Jammer genoeg kon ik omwille van gezondheidsproblemen pas twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen aan mijn campagne starten.”

“Bij Groen betaalt de partij de complete campagne. Iedereen moet aan politiek kunnen doen zonder daar geld aan te moeten besteden”

“Daardoor kon ik geen gebruik meer maken van de verkiezingszegel om mijn drukwerk te versturen en moest ik flink dat ‘gewone’ postzegels kopen. Vandaar mijn hogere uitgaven. Maar ik heb allerminst spijt van mijn deelname. Iedereen zou dit minstens één keer in zijn leven moeten doen. Ik kwam terecht in een fantastisch team, CD&V haalde een schitterend resultaat, met onze burgemeester als exponent.” Die Kris Declercq staat trouwens aan de compleet andere kant van het financiële firmament. De man van 11.447 voorkeursstemmen haalde die omgerekend aan 0,27 euro per stem binnen. Hij haalt eigenhandig ook het gemiddelde van zijn partij flink naar beneden. CD&V klokt af op 2,83 euro per stem.

Vlaams Belang haalt stemmen voordeligst binnen in Roeselare

Groen hanteert dan weer het principe dat de partij de complete campagne betaalt en de leden zelf geen eurocent moeten voorzien. “Wij vinden dat iedereen aan politiek moet kunnen doen, zonder dat die daar geld moet aan besteden”, verduidelijkt Steven Dewitte. Hij neemt als eerste opvolger opnieuw plaats in de gemeenteraad, zij het deze keer op de oppositiebanken.

Ons budget ‘voeden’ we doordat elk gemeenteraadslid veertig procent van zijn bruto presentiegeld afdraagt. En we voeren ook op een slimme manier campagne. We wegen elke keuze budgettair af en hebben deze keer geen advertenties in de geschreven pers genomen. Ook het ecologische aspect speelde in die beslissing mee. We bedrukten ook geen T-shirts, maar hebben iets steviger ingezet op sociale media.”

Zo lanceerde Groen Roeselare een veertigtal filmpjes op Facebook. Die kwamen van de hand van Steven Dewitte, die in bijberoep videograaf is. “Maar ik wil benadrukken dat ik die met flink wat korting heb gemaakt. Voor een appel en een ei, zeg maar. In dat project kropen een pak uren, maar ik deed het uit liefde voor de partij. Ik heb toen ook enkele andere en lucratievere opdrachten afgewezen om me op de verkiezingen te focussen.”