Verkiezingsdebat in Kortrijk: ondertunneling centrum Bissegem en heraanleg winkelwandelgebied

De zaal zal vol voor het eerste grote verkiezingsdebat in Kortrijk. © GF
Axel Vandenheede

Donderdagavond vond in het ontmoetingscentrum van Aalbeke het lijsttrekkersdebat van Unizo Zuid-Kortrijk plaats. Acht personen gingen er in debat.

Het was het eerste grote debat in de aanloop naar de gemeenteraadverkiezingen in Kortrijk. Voor Team Burgemeester zakte Vincent Van Quickenborne af naar Aalbeke, voor SP.A en N-VA waren dat Axel Weydts – die Philippe De Coene verving omdat hij schepen van Mobiliteit is – en Axel Ronse. De andere vijf waren Hannelore Vanhoenacker (CD&V 4.0), David Wemel (Groen), Wouter Vermeersch (Vlaams Belang), Jouwe Vanhoutteghem (PVDA) en Dirk Dupont (Kortrijk Vooruit).

In een debat zijn er altijd opmerkelijke uitspraken te noteren. Een overzichtje per thema.

Mobiliteit

Dirk Dupont (KV): “We willen Shop&Go uitbreiden naar een uur. Een half uur is te kort als je in een winkel staat waar er een wachtrij is.” Team Burgemeester wil dat laten onderzoeken, maar benadrukt dat net die 30 minuten voor de nodige rotatie zorgen, terwijl SP.A erop wijst dat je een uur gratis ondergronds kan parkeren.

Axel Weydts (SP.A): “We zijn voor een fietszone, maar we zijn daarom niet tegen de wagen. Hoe meer mensen met de fiets rijden in het centrum, hoe beter dat is voor de mensen die de wagen nodig hebben om zich te verplaatsen. Ik denk aan personen die beroepshalve met de auto rijden en mensen die moeilijk te been zijn.”

Jouwe Vanhoutteghem (PVDA): “We pleiten voor fijnmazig én gratis openbaar vervoer. In 57 steden in Europa kan het, waaronder in veel steden die even groot zijn als Kortrijk.” Team Burgemeester en SP.A stellen dat het stadsbestuur weinig vat heeft op De Lijn. Vincent Van Quickenborne: “Er komt nu wel een vervoersregio, waarbij we meer inspraak zullen hebben. In elk geval zal er maatwerk nodig zijn.

Axel Ronse (N-VA): “Kleitransporten in Rollegem via de Schreiboomstraat zijn onmogelijk. We willen een kort traject tussen de groeve en de fabriek bewerkstelligen.” De voorbije jaren vroeg het Kortrijkse stadsbestuur al verschillende keren aan minister van Mobiliteit Ben Weyts van N-VA om een op- en afrit op de E403 toe te staan, maar dat werd geweigerd.

Hannelore Vanhoenacker (CD&V 4.0): “We willen een deel van Bissegem centrum laten ondertunnelen, zodat de inwoners van deze deelgemeente een deel van hun dorpsplein terugkrijgen.”

Dirk Dupont: “Dierendonck komt naar de Doorniksewijk omdat er achter de winkel een grote parking is. Probeer maar eens je bestelde koude pla op de fiets mee te nemen…”

Leegstand

Hannelore Vanhoenacker: “Naast een Kortrijk Zaait ijveren we voor een Kortrijk Oogst. Daarbij steun je mensen die op pensioen gaan en een overnemer zoeken voor hun zaak. Op die manier zorg je ervoor dat sterke handelszaken blijven bestaan.”

David Wemel: “We moeten erover nadenken om het winkelwandelgebied kleiner te maken. In leegstaande handelspanden kan de etalage ook het uithangbord worden van webshops, waarbij je met je smartphone producten kan scannen en kopen.”

Vincent Van Quickenborne: “Het winkelwandelgebied is versleten. Wie wil daar nog gaan wandelen? We moeten dringend werk maken van een heraanleg, met veel aandacht voor groen. Kinderen moeten er ook veilig kunnen spelen.”

Wouter Vermeersch: “Terwijl een op de vijf winkels leeg staat in het centrum, boekt Ring Shopping Kortrijk Noord records. Waarom? RSKN heeft de troeven die nodig zijn voor succes: een uniek winkelaanbod, een mooi horeca-aanbod en een goede bereikbaarheid mét gratis parking.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier