Unizo Kortrijk: “Speel Doorniksesteenweg uit als onze Champs-Elysées”

Unizo Groot-Kortrijk wil graag de Doorniksesteenweg en de Doorniksewijk als dé invalsweg van Kortrijk uitspelen. © Foto JVGK/Bewerking KW
Axel Vandenheede

Unizo, de organisatie die de belangen van de ondernemers behartigt, heeft aan de Kortrijkse politici een prioriteitenbundel afgegeven. Vijf van de tien aanbevelingen draaien rond mobiliteit. “We pleiten voor een mobiliteitsraad en willen ondernemers in de raad van bestuur van Parko”, aldus Unizo Groot-Kortrijk.

Wat verwacht de Kortrijkse ondernemer van de volgende bestuursploeg? Unizo Groot-Kortrijk stelde hierover een prioriteitenbundel samen. “Met daarin ook tien concrete aanbevelingen“, stelt Mattijs Baekelant, regioverantwoordelijke Unizo Zuid-West-Vlaanderen. Opmerkelijk is dat de helft over mobiliteit gaat. “Kortrijk en een vlotte mobiliteit zijn bij momenten moeilijk verzoenbaar”, is te horen bij de lokale afdelingen van Unizo in Kortrijk. De voorzitters Gudrun Bekaert (Kortrijk), Franky Doolaeghe (Bissegem), Gunther Lavaert (Kortrijk-Zuid), Stan Callens (Heule) en Wim Desmadryl (Marke) en bestuurslid Sabine Desoete (Bellegem) benadrukken wel meteen dat ze mee willen nadenken over een toekomstig parkeerbeleid. “Op een positieve manier.”

Mobiliteitsraad

Unizo Groot-Kortrijk wil alvast een adviserende mobiliteitsraad. “We pleiten voor meer coördinatie en inspraak in het mobiliteitsbeleid en namen in april al zelf het initiatief om een onafhankelijke mobiliteitsraad bijeen te roepen. Zo’n raad, waarin scholen, middenveld, experten, ondernemers, de fietsersbond… vertegenwoordigd zijn, zou zich kunnen buigen over grote mobiliteitskwesties.”

Unizo Kortrijk:
© JVGK

“De minder-hindercoördinator levert goed werk, maar soms zijn wegenwerken niet goed op elkaar afgestemd, met files als gevolg. Daardoor mijden te veel mensen het centrum en lopen de kosten voor kmo’s om in het centrum te raken hoog op. Een mobiliteitsraad, waarvan we hopen dat die in de volgende legislatuur geïnstalleerd wordt, zou mee de vinger aan de pols kunnen houden.”

Daarnaast wil Unizo Groot-Kortrijk de raad van bestuur van parkeerbedrijf Parko aangepast zien. “Geëngageerde ondernemers zouden in de raad van bestuur onze prioriteiten kunnen verdedigen. We stellen bovendien voor dat de schepen van Mobiliteit niet automatisch voorzitter van Parko is. Voor Unizo kan ook de schepen van Economie of Ruimtelijke Ordening voorzitter zijn, want ook op hun domein heeft het parkeerbeleid invloed. We denken aan een bewonersparking bij nieuwe appartementen of een parking voor klanten. Unizo pleit alvast voor een wisselend voorzitterschap, beperkt in tijd. Uiteraard maakt de schepen van Mobiliteit altijd deel uit van de raad van bestuur.”

Parkeerbeleid

Parko moet zich volgens Unizo Groot-Kortrijk ook wat meer richten op de deelgemeenten. “In Heule werkt het vernieuwde parkeerbeleid. Maar in Bellegem is een parkeerbeleid op maat nodig om voldoende rotatie te hebben. In Bissegem staan parking Rietput (door de treinreizigers die station Kortrijk mijden) en parking Vlienderkouter vol, daar is nood aan meer rotatie ten gunste van het ondernemerschap. In Aalbeke ontstaat op bepaalde momenten een parkeerdruk, ook daar zullen in de toekomst aanpassingen nodig zijn. In Marke liggen bepaalde Shop&Go-zones verkeerd. Tenslotte heerst in centrum Kortrijk een jacht op parkeerovertreders, ook daar is een kentering nodig.”

“In centrum Kortrijk heerst er een jacht op parkeerovertreders, dat moet anders” – Mattijs Baekelant, Unizo Groot-Kortrijk

De kritiek van Unizo aan het adres van Parko is dus niet min. “Maar we zullen niet reageren“, stelt voorzitter Axel Weydts. “Dit zijn aanbevelingen naar de volgende legislatuur toe.”

De vierde aanbeveling is om de Doorniksesteenweg om te vormen tot de Champs-Elysées van Kortrijk. Gudrun Bekaert: “Van Hoog Kortrijk is het centrum het snelst te bereiken via de Doorniksesteenweg en de Doorniksewijk. Maar momenteel worden de personen die op Hoog Kortrijk studeren of werken te weinig aangemoedigd om die enkele kilometers af te leggen. Unizo stelt voor dat de Doorniksewijk en Doorniksesteenweg dé toegangswegen tot het centrum worden. Voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer. Maak van die straten de belevingsboulevard richting Kortrijk door aan het afrittencomplex uitnodigende boodschappen of bezienswaardigheden mee te geven. Met een tikkeltje verbeelding kunnen de Doorniksesteenweg en Doorniksewijk de Champs-Elysées van Kortrijk worden.”

Shop&Go

Tot slot ijvert Unizo Groot-Kortrijk voor een interventiekaart voor ondernemers. “Bepaalde nutsmaatschappijen en zorgverstrekkers kunnen bij Parko een kaart voor langparkeren aankopen om een Shop&Go-plaats te mogen gebruiken. Voor ondernemers die leveringen of herstellingen doen, zou dit ook van pas komen. We stelden een dergelijke kaart al enkele keren voor, maar zonder resultaat”, stelt Mattijs Baekelant.

Als onze medewerkers in Kortrijk een levering of herstelling doen, maken ze dikwijls gebruik van een Shop&Go-plaats“, stelt Katrien Taelman van Elektro Taelman in Bellegem. “Maar een half uur is snel voorbij, zeker als een levering of herstelling minder vlot verloopt dan normaal. Met een boete als gevolg.”

Ondergronds parkeren

“Je kan een aanvraag tot inname van openbaar domein indienen om ergens langer te mogen staan, maar die moet drie dagen op voorhand binnen zijn. Voor geplande interventies lukt dat, maar anders niet. Parkeren in een ondergrondse parking is ook geen optie: onze medewerkers hebben veel materiaal mee, moeten dikwijls een zwaar item leveren en/of meenemen, de bestelwagen is te hoog om ondergronds te gaan…”

Katrien Taelman zegt dat zo’n interventiekaart niet per se voor langdurig parkeren gebruikt zou worden. “We vragen geen dagkaart of een kaart voor een halve dag. We willen enkel wat meer marge.” Unizo Groot-Kortrijk stelt dat een interventiekaart echt nodig is. “Anders zullen veel ondernemers een administratieve kost van 50 euro aanrekenen en zal de klant het gelag betalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier