Tunnel en brug voor fietssnelweg Torhout-Lichtervelde

Schepen van Openbare Werken Eddy De Ketelaere op de plaats nabij de Lichtervelde- en de Tuinstraat, waar er een fietstunnel onder het spoor voorzien is. © Foto JS
Johan Sabbe

Goed nieuws voor wie zich veilig en snel met de fiets van Torhout naar Lichtervelde wil verplaatsen en omgekeerd. De Torhoutse gemeenteraad heeft maandagavond het ontwerp goedgekeurd voor de aanleg van de fietssnelweg parallel met de spoorweg tussen de twee genoemde gemeenten. De realisatie van een fietstunnel zal in principe nog vóór de zomer van 2019 starten.

Ter hoogte van het bedrijventerrein dat langs de Roeselaarseweg in volle aanleg is, wordt een deel van de genoemde intergemeentelijke fietsverbinding momenteel al gerealiseerd. Vanaf april 2019 volgen de grotere ingrepen, met in eerste instantie de realisatie van een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Tuinstraat en de Lichterveldestraat in Torhout.

Met zowel een fietstunnel als een fietsbrug

Het stadsbestuur realiseert de fietssnelweg in samenwerking met de provincie West-Vlaanderen. Het fietspad zal 3 meter breed zijn en de Tinnenburgstraat in het hart van Torhout verbinden met de Sneppestraat op de grens met Lichtervelde.

“Het doelpubliek bestaat uit de schoolgaande jeugd en de leerkrachten, de werknemers en werkgevers van het bedrijventerrein langs de Roeselaarseweg, alle fietsende bewoners en uiteraard ook de recreatieve fietsers”, aldus schepen van Openbare Werken Eddy De Ketelaere (CD&V), voor de technische facetten van het dossier bijgestaan door directeur Ruimte An Wostyn. “Behalve de fietstunnel aan de Tuinstraat is er tevens een fietsbrug voorzien over de Tinnenburgstraat. Dat worden ingrijpende werkzaamheden.”

De fietsbrug zal gedragen worden door betonnen pijlers en uitgekleed met een houten leuning. Het fietspad krijgt een asfaltverharding. De tunnel nabij de Tuin- en de Lichterveldestraat zal het mogelijk maken om de fietssnelweg op en af te rijden richting stadscentrum enerzijds en de wijken De Goede Herder en Torhout-Oost anderzijds. De fietstunnel zou afgewerkt moeten zijn tegen het najaar van 2020.

Provincie West-Vlaanderen betaalt het meest

De aanleg van de fietssnelweg wordt in grote mate gefinancierd door het Fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen: voor een bedrag van bijna 2.110.000 euro, exclusief btw. Het stadsbestuur haalde twee belangrijke subsidies binnen: enerzijds een Europese subsidie door EFRO en anderzijds een toelage door de afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse gewest. Samen zijn die subsidies goed voor ruim 455.000 euro. Voor Torhout zelf blijft er dan nog een kleine 250.000 euro om zelf te betalen, btw niet inbegrepen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.