In de Zwevezelestraat geldt de tonnagebeperking niet voor plaatselijk verkeer en de bussen van De Lijn. Ze zal overigens pas ingevoerd worden na de wegwerkzaamheden in de Parkstraat. In Wijnendale blijft er in de betrokken straten eveneens plaatselijk verkeer van boven de 3,5 ton mogelijk.

Vrachtwagenbestuurders volgen hun gps

De Wijnendaalse straten die aan de tonnagebeperking onderworpen worden, zijn de Gravinnestraat, de Breestraat, de Smissestraat, de Spoorwegstraat, de Guldensporenlaan, de Guldenvlieslaan, de IJzerenwegstraat, de F.R. Boschvogelstraat, de Schoolstraat en de Steenstraat vanaf de Alberic Deleustraat.

"Zowel in de Zwevezelestraat als in Wijnendale wordt veel zwaar verkeer vastgesteld dat er niet thuis hoort", aldus schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V). "Nogal wat vrachtwagenbestuurders volgen strikt hun gps en komen daardoor op plaatsen terecht waar ze een gevaar betekenen voor de verkeersveiligheid. Door het invoeren van de tonnagebeperkingen willen we dat voorkomen. Ook hopen we er op die manier voor te zorgen dat het zwaar vervoer geen rechtsomkeert moet maken ter hoogte van de Wijnendaalse bruggen over de oude spoorwegbedding De Groene 62."

Geen zwaar vervoer in fietsstraat

In diverse Wijnendaalse straten gold al een tonnagebeperking, maar die wordt nu uitgebreid tot een zonale beperking, zodat er meer duidelijkheid komt voor de weggebruikers.

Een deel van de Zwevezelestraat - nabij vrije basisschool Ten Parke - werd recent tot fietsstraat omgevormd. Zwaar verkeer hoort er niet thuis en kan een wezenlijk gevaar betekenen voor de schoolgaande jeugd. De bussen van De Lijn hebben er wel een vast traject en dat blijft behouden. Uiteraard dienen de bussen zich - zoals alle andere voertuigen - aan de geldende snelheidsbeperking tot 30 km per uur te houden.

Raadslid Ruben Vangheluwe (Groen) vroeg om de tonnagebeperking degelijk te controleren. Het heeft geen zin om een reglement in te voeren als het niet gerespecteerd wordt, zei hij.