Tieltenaar geeft kandidaten gemeenteraadsverkiezingen waslijst aan to do’s mee

Lieven Vancoillie

Hét thema voor de verkiezingen is duidelijk: mobiliteit, in al zijn facetten. Van verkeerscirculatie, over zwaar verkeer in het centrum tot veilige fietspaden. Veel aandacht gaat ook naar de leegstand in de winkelstraten én naar het doven van de openbare verlichting. Pas daarna komt de ontwikkeling van de collegesite. Dat blijkt uit onze KW-flitspeiling die de krant samen met het Sociale Mediabureau hield.

Mobiliteit: hét thema dat uit de KW-flitspeiling als voornaamste verkiezingsthema naar voren wordt geschoven, is net een bevoegdheid die niet exclusief aan het lokaal bestuur toekomt. Die vaststelling maakt het extra moeilijk om adequaat te reageren en efficiënt te besturen.

Op het grondgebied van Tielt – zoals van elke stad in Vlaanderen – zijn er naast gemeentewegen ook veel gewestwegen, die door het Vlaams gewest – of beter het Agentschap Wegen en Verkeer – worden beheerd. We denken dan bijvoorbeeld aan de volledige Ringlaan, maar ook aan de as Deken Darraslaan, Sint-Michielstraat, Stationstraat en ook de as van de Meulebeeksesteenweg over de Conventieweg naar bijvoorbeeld de Felix D’Hoopstraat.

Zwaar vrachtverkeer

Dat zijn in onze stad dan ook de voornaamste invalswegen en net ook die Vlaamse gewestwegen die al te vaak dichtslibben of waarop het zwaar vrachtverkeer zit. Conclusie: om oplossingen te zoeken moet constructief worden overlegd met het Agentschap Wegen en Beheer en die is wegbeheerder van honderden kilometer wegen in Vlaanderen. Daar wordt ook de vinger op de knip gehouden en voorziene budgetten met een vergrootglas bekeken.

Toch kan men niet om de feiten heen: de voorbije jaren en maanden is het verkeer in de regio Tielt sterk toegenomen. Deels door het stijgend gebruik van zwaar vrachtverkeer, maar ook door de invoering van een tolheffing op andere wegen in de regio, zodat vrachtwagens vaak nog de oversteek maken op de Tieltse ‘gratis’ gewestwegen.

Daarbovenop zorgden de noodzakelijke onderhoudswerken aan de Ringlaan voor een multiplicatoreffect. Het Agentschap Wegen en Verkeer én het stadsbestuur van Tielt vroegen en kregen bij de herinrichting van de kruispunten meer aandacht voor de zwakke weggebruiker. Het leidde echter tot een verkeersinfarct voor (vracht)wagens. Gelukkig is de patiënt de voorbije weken aan de beterhand.

Tieltenaar geeft kandidaten gemeenteraadsverkiezingen waslijst aan to do's mee

Veilige fietspaden zijn daarnaast ook een hot topic in onze Flitspeiling. De barslechte toestand van de Neringenstraat – geen gewestweg, maar een gemeenteweg – is kenmerkend. De weg tussen Aarsele en Kanegem is dan ook in een erbarmelijke toestand. Ook in dat dossier werden al stappen gezet, maar door beroepsprocedures en andere redenen, komt er maar geen echt schot in deze zaak.

Kernwinkelgebied

Naast mobiliteit is leegstand in het kernwinkelgebied een heikel thema. Ook hier kan het stadsbestuur weinig meer dan faciliteren of ondersteunende maatregelen aanbieden. Hoewel, een extra door de stad opgelegde belasting voor handelszaken in het kernwinkelgebied blijft ook voor commotie zorgen. De verhoogde leegstandstaks bracht verder te weinig soelaas.

Met Unizo Tielt wordt nu opnieuw samengewerkt, bevestigt plaatselijk voorzitter Dirk Braeckevelt. “We hebben het project ‘Bedrijvige Kern’ opgestart, een zo breed mogelijk platform van uiteenlopende actoren, die werken rond concrete maatregelen voor het kernwinkelgebied. Het gaat om vertegenwoordigers van het stadsbestuur, scholen, handelsverenigingen, ondernemers, architecten… Eind februari leggen we met de stad een document voor. Aandachtspunten zijn onder meer de leegstand en de grootte van het kernwinkelgebied.”

Tieltenaar geeft kandidaten gemeenteraadsverkiezingen waslijst aan to do's mee

Het is niet zomaar de zoveelste denktank. “Het is onze bedoeling om heel concrete maatregelen voor te stellen, die kunnen worden meegenomen in partijprogramma’s voor de komende verkiezingen. Of die gebruikt kunnen worden in beleidsplannen voor de volgende legislaturen. Het is uiteraard een utopie om te denken dat de bestaande problemen met een vingerknip kunnen worden opgelost. Daar is tijd voor nodig. En geld. Maar enkele aandachtspunten kunnen wel sneller worden uitgevoerd.

Het stimuleren van het pop-upidee in leegstaande winkels wordt maar een van de voorstellen. “Daar blijkt de nodige interesse voor, ook van scholen bijvoorbeeld. Maar het is belangrijk dat er ook voldoende ondersteunende maatregelen komen.”

Shop&go-parkeerplaatsen

Er wordt verder ook gedacht aan shop&go-parkeerplaatsen, waar je maximum 10 à 15 minuten gratis kunt parkeren. Die plaatsen worden met sensoren beveiligd. De parkeerwachter krijgt een bericht wie na die tijd nog niet vertrokken is en dan kan je dus worden beboet. “Er zijn intussen heel wat versterkende maatregelen in Roeselare en Kortrijk genomen, die we ook in Tielt kunnen uitrollen”, aldus Dirk Braeckevelt.

Waar liggen we nog of minder wakker van?

In de peiling werd gevraagd naar de prioriteiten: waar liggen we wakker van, waar liggen we minder wakker van?

1. Verkeerscirculatie Mobiliteit.

2. Leegstand winkelstraten.

3. Veilige fietspaden.

4. Straatverlichting ‘s nachts.

5. Ontwikkeling collegesite Kortrijkstraat.

6. Hoogte van de gemeentebelastingen.

7. Andere (bouw brandweerarsenaal, nieuw zwembad, vernieuwen van de voetpaden, aanleg van een hondenweide…).

8. Bouw jeugdlokalen.

9. Asbestproblematiek cultuurcentrum Gildhof.

10. Weet niet.

Wat zouden we in onze stad Tielt nog wensen?

Meer doen voor de andersvaliden: voetpaden verbeteren…

Gebouwen van de academies reglementair aanpassen.

Betere afstelling van de verkeerslichten op de Ringlaan.

Bruine ratten intensiever gaan bestrijden.

Meer aandacht voor de deelgemeenten. In Aarsele, Kanegem en Schuiferskapelle wordt evenveel belasting betaald.

Een nieuw brandweerarsenaal. De huidige infrastructuur is niet meer van deze tijd.

Een losloopweide voor honden. En straatpalen met poepzakjes ter beschikking stellen.

Betaalbare huurappartementen voor jongeren en senioren.

Het is toch zo leuk om eens luidop te kunnen dromen…

Een Action in Tielt.

Zet de Markt weer open in beide richtingen, 40 procent van de files zullen opgelost zijn.

Een nieuw zwembad.

Nieuwe infrastructuur voor VV Tielt.

Zwaar verkeer moet in Schuiferskapelle worden verboden.

Lijnbussen naar Schuiferskapelle.

Integratie van het judolaal in het nieuwe jeugdcentrum.

Meer drugs tolereren.

Overleg met NMBS om de spoorverbindingen te verbeteren, onder meer naar Brugge.

Een bibliotheek die de hele zaterdag open is.

Vervollediging van de Ring rond Tielt.

VV Tielt in eerste klasse.