"Met de digitalisering, voortdurend veranderende regelgeving, complexe structuren en taalgebruik is het voor veel Izegemse burgers soms moeilijk om bepaalde administratieve zaken in orde te brengen", zeggen Dominique Stove en Koen Beirnaert van Stip, het Stedelijk Izegems Project. De partij wil daarom met het project De Hulplijn een brug slaan tussen de burger en de oplossing.
...

"Met de digitalisering, voortdurend veranderende regelgeving, complexe structuren en taalgebruik is het voor veel Izegemse burgers soms moeilijk om bepaalde administratieve zaken in orde te brengen", zeggen Dominique Stove en Koen Beirnaert van Stip, het Stedelijk Izegems Project. De partij wil daarom met het project De Hulplijn een brug slaan tussen de burger en de oplossing."Wat staat in die net ontvangen brief van een overheid? Hoe kan ik best reageren? Bij welke persoon kan ik terecht? Nu de krater tussen de bevolking en de politiek alsmaar groter wordt, vinden wij met Stip dat het de taak van de politici is om mensen te helpen. Dit gebeurt gratis en belangeloos door onze partijleden."Stip riep hiervoor het nummer 0493 12 22 65 in het leven. "Daarachter schuilt een hele organisatie. Want van maandag tot vrijdag is dat nummer van 18 tot 20 uur bemand door één van onze Stip-leden. Buiten die periode kan je je vraag inspreken op ons antwoordapparaat", legt Stove uit. "De gegevens en de vragen worden doorgestuurd naar de expert ter zake die de vraag opvolgt."Wie niet wild loopt van het initiatief, is de burgemeester. "We moeten erg opletten dat hiermee geen politieke recepten uit het verleden, zoals cliëntelisme, opnieuw uitgevonden worden", waarschuwt Bert Maertens (N-VA). "De hulplijn van Stip zal door de vele uitstekende stadsmedewerkers gezien worden als een miskenning van hun goede dienstverlening en inspanningen, wat ik als burgemeester betreur. Onze stadsdiensten zijn erg ruim bereikbaar: aan het loket, per telefoon, per mail en via ons online meldingenloket.""Natuurlijk kan alles altijd beter. Daarom willen we ook de volgende jaren blijven werken aan een nog betere dienstverlening en aan klare, eenvoudige taal in formulieren en reglementen, zodat iedereen ze goed begrijpt. Goede voorstellen over de verbetering van de dienstverlening zijn wel altijd heel welkom, maar het lijkt me geen goede zaak als er een dubbel circuit ontstaat.""Het is de taak van een gemeenteraadslid om mensen door te verwijzen naar de juiste diensten. Niet om zelf ambtenaar te spelen of om zelf meldingen- of klachtenloket te spelen. Dat staat overigens duidelijk in onze deontologische code, die de Stip-gemeenteraadsleden mee goedkeurden."