Minstens twaalf miljoen euro, zoveel zou vervoersmaatschappij De Lijn moeten investeren in het meest recente paradepaardje van Stad Kortrijk. De trambus zou de achterkant van het station en 't Hoge op een vlotte manier met elkaar verbinden. Het stadsbestuur trok daarvoor in eerste instantie drie miljoen euro uit. Enkele maanden later trokken ze dat op naar zes miljoen, om te tonen dat het hen menens is. Dat...

Minstens twaalf miljoen euro, zoveel zou vervoersmaatschappij De Lijn moeten investeren in het meest recente paradepaardje van Stad Kortrijk. De trambus zou de achterkant van het station en 't Hoge op een vlotte manier met elkaar verbinden. Het stadsbestuur trok daarvoor in eerste instantie drie miljoen euro uit. Enkele maanden later trokken ze dat op naar zes miljoen, om te tonen dat het hen menens is. Dat geld zou vooral naar de aanpassingswerken in de Doorniksewijk gaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer beloofde ondertussen al 4.5 miljoen. Maar de grootste investeerder, De Lijn, geeft tot nu toe niet thuis. Zij zouden 12 miljoen moeten investeren om 12 trambussen aan te kunnen kopen en zullen nog eens 0.5 miljoen euro per jaar extra uitbatingskosten hebben."Dat baart ons zorgen", aldus oppositieraadslid Benjamin Vandorpe (CD&V). "Want ondertussen bestelde de stad wel een studie van 650.000 euro. Dat is een beetje zoals een stabiliteitsingenieur aanduiden als je een huis wil bouwen. Alleen heb je nog geen architect, geen flauw idee waar de deuren moeten komen en werd je lening bij de bank nog niet goedgekeurd." Vandorpe vroeg dan ook aan het bestuur om de studie uit te stellen tot er meer zekerheid kwam over de financiering van het project.Dat idee werd snel verworpen door de meerderheid. "We hebben vorige week nog overlegd met De Lijn en er heerste een constructieve sfeer", aldus schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). Al moet hij wel toegeven dat de vervoersmaatschappij inderdaad nog niet met geld over de brug kwam. "Maar er zijn weldegelijk mogelijkheden. U vergeet immers dat alle vervuilende dieselbussen in de grote steden binnenkort vervangen moeten worden door meer ecologische, elektrische exemplaren. Met dat budget valt iets te doen." De studie zou volgens de schepen bovendien geen weggesmeten geld zijn, zelfs als de trambus er niet komt. "De Doorniksewijk moet sowieso heraangelegd worden, ook daar kan de studie voor dienen."Ook Groen en Vlaams Belang stemden voor uitstel van de studie.(Annelies Nollet)