Stad Tielt heeft besloten met wie het in zee gaat voor collegesite

Het is de bedoeling dat de collegesite doorloopt over de Kortrijkstraat, waar een soort autoluw plein moet ontstaan. (GF)
Randy De Clercq

Na lang onderhandelen en jureren heeft de stad een voorkeurbieder aangeduid voor het project collegesite. In het project komen vijf nieuwe torens, winkels met flatgebouwen, met respect voor de geschiedenis van de site. Voor er een definitief plan is moet er nu wel nog onderhandeld worden.

Het project Collegesite heeft al een lange voorgeschiedenis. In 2005 verwierf de stad de oude gebouwen van het Sint-Jozefscollege. Een zestal jaar geleden kwam het vorige stadsbestuur al met een eerste plan, maar dat kon uiteindelijk niet op subsidies rekenen en werd afgevoerd. Het huidige stadsbestuur besloot een nieuwe procedure op te starten, en daarbij moest het hele project budgetneutraal zijn voor de stad. Het mocht de stad dus geen cent kosten. Er werd begin deze legislatuur een bestek uitgeschreven en vandaag kon de stad met trots de uiteindelijke uitvoerder bekend maken: THV Kortrijkstraat, een tijdelijke handelsvenootschap van VT Invest en Vlaemynck invest.

Het project bestaat uit een aantal nieuwe woontorens met daarin op de gelijkvloerse verdieping winkelruimte en daarboven woonruimtes, waaronder een pak serviceflats en gewone appartementen. “We willen tot een sociale mix komen. Er zullen duurdere appartementen te verkrijgen zijn, maar ook meer budgetvriendelijke en dus ook serviceflats”, zeggen Tieltenaar Karel Vlaemynck en Dirk Vanthournhout van de tijdelijke handelsvennootschap. “Dat stond zo in het bestek beschreven en we hebben ons daar uiteraard aan gehouden. De winkels zullen plaats bieden aan detailhandel en horeca. Wij willen geen banken en interimkantoren in onze panden. We hebben een studie gedaan bij de grotere retailers en die willen wel naar Tielt komen, daar is zelfs veel vraag naar, maar ze vinden maar geen panden. Wij zullen die panden aanbieden.”

Parking voor 300 wagens

Wat opvalt: op de collegesite zullen alleen autoluwe, groene wandel- en fietspaden lopen. De projectontwikkelaars willen daarmee als het ware het Paterspark tot in het centrum trekken. Er komt wel een grote, ondergrondse parking voor 300 wagens. “Ondergronds is veel gezegd. Er zal een ingang zijn in zowel de Kortrijk- als de Ieperstraat. Maar in de Ieperstraat, dat een verdieping lager ligt dan de Kortrijkstraat, zal het eerder een overdekte parking zijn dat men zal inrijden. Geen diepe put dus dankzij de natuurlijke glooiing, wat de toegankelijkheid bij de meer oudere bestuurders zal verhogen”, klinkt het nog. “Het wordt een parking met twee verdiepen. Op de -1 komt de parking voor de bezoekers van het stadscentrum, op de -2 zullen de bewoners van de nieuwe appartementen hun auto kunnen stallen.”

Burgemeester Els De Rammelaere, Karel Vlaemynck, schepen Veerle Vervaeke, stadssecretaris Hendrik Vandenbruwane, schepen Grietje Goossens en DIrk Vanthournhout willen de oude gevel van het college in ere herstellen. (Foto RDC)
Burgemeester Els De Rammelaere, Karel Vlaemynck, schepen Veerle Vervaeke, stadssecretaris Hendrik Vandenbruwane, schepen Grietje Goossens en DIrk Vanthournhout willen de oude gevel van het college in ere herstellen. (Foto RDC)

Er komen in totaal vijf nieuwe woon- en winkelblokken en daarenboven wordt ook het oude college achter de gevel omgebouwd tot winkel- en woonruimte. “We proberen in heel het project wel respect te hebben voor de prachtige gevel van het oude college. Zo trekken we de ingang van de college site open (door de huidige Cassandra te slopen, red.), zodat de oude gevel die nu verstopt zit weer helemaal tot zijn recht komt, zoals je op de visualisaties kunt zien.” Ook ‘t Vijverhof wordt meegenomen in het verhaal, weliswaar als laatste en mogelijk zesde woon- en winkelblok. “We gaan het dienstencentrum dan verplaatsen naar het midden van de collegesite.” Alles blijft wel afhankelijk van de vraag naar appartementen en winkels. “In Tielt komen er elk jaar zo’n 35 tot 40 nieuwbouwappartementen bij. Als we dat in de verkoop bekijken, zullen we er dus zes jaar over doen om de collegesite verkocht te krijgen”, aldus nog Karel Vlaemynck. “In zes jaar kan er echter veel veranderen, dus de plannen zijn flexibel. Alles zal afhankelijk zijn van de vraag.”

Nog onderhandelingen

En nu? Wanneer kan de eerste spade in de grond? “Nu volgen er eerst nog onderhandelingen met het stadsbestuur, nu hebben we alleen nog maar een offerte”, aldus nog de tijdelijke handelsvennootschap. “We hopen dit najaar deze onderhandelingen al te kunnen afsluiten”, klinkt het bij bevoegd schepen Veerle Vervaeke (Open VLD). Daarna hoopt de tijdelijke handelsvereniging zijn bouwvergunning binnen te hebben tegen de zomer van volgend jaar. “Maar de eerste spadesteek? Moeilijk in te schatten… Vermoedelijk begin 2019?”, gokt Karel Vlaemynck.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier