In 2018 sloot de stad een overeenkomst met Lion Investment Fund uit Waregem voor de verloederde Hangaar 1 in het havengebied. Het beschermde gebouw zou een nieuwe functie krijgen onder de noemer 'Hangaar d'Amour' met plaats voor bordelen, een stadsbrouwerij, start-ups en kantoren. In de zomer van 2019 vertroebelde de relatie tussen...

In 2018 sloot de stad een overeenkomst met Lion Investment Fund uit Waregem voor de verloederde Hangaar 1 in het havengebied. Het beschermde gebouw zou een nieuwe functie krijgen onder de noemer 'Hangaar d'Amour' met plaats voor bordelen, een stadsbrouwerij, start-ups en kantoren. In de zomer van 2019 vertroebelde de relatie tussen Oostende en Lion over Hangaar 1. De reden: voor de aanleg van de omgeving zou de stad moeten instaan en dat vond het huidige stadsbestuur geen goede deal. Gevolg: in het najaar van 2019 hield de stad Lion aan het lijntje en torpedeerde de deal begin 2020 door de overeenkomst op te zeggen. Maar Lion liet zich niet doen en stuurde een schadeclaim van 3,939 miljoen naar de stad. Dat blijkt uit brieven die de stad in het kader van openbaarheid van bestuur bekend moest maken. Na de schadeclaim werd er weer wel gepraat en dat resulteerde in mei in een deal waarbij het project weer werd opgestart en Lion 1,4 miljoen euro extra zou betalen voor de omgevingsaanleg. "Door te onderhandelen hebben we de stad de aanlegkosten voor de omgeving bespaard", zegt schepen Björn Anseeuw (N-VA). Hij vindt het niet vreemd dat het dossier vorige zomer on hold werd gezet, ze hun partner lieten sudderen, er vervolgens over en weer pittige brieven werden geschreven en er alsnog een akkoord werd gesloten. "Ik heb al een paar onderhandelingen gevoerd en geen enkele loopt gelijk", lacht de schepen. Bij Lion, die meerdere projecten heeft lopen in de stad, was niemand bereikbaar voor commentaar maar ze lieten eerder wel weten tevreden te zijn met de deal. De werken aan de Hangaar starten volgend jaar en zullen minstens 1,5 jaar duren. (efo)