Stad Ieper ziet af van stopplaats voor alle toeristenbussen in Kauwekijnstraat

Schepen van Toerisme Diego Desmadryl in de Kauwekijnstraat, vlakbij de Menenpoort, waar de toeristenbussen straks wellicht een plaatsje zullen krijgen. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Na een bewonersvergadering is het Ieperse stadsbestuur teruggekomen op de beslissing om de stopplaats voor toeristenbussen in te richten in de Kauwekijnstraat, tot grote opluchting van oppositiepartij CD&V. Momenteel onderzoekt het stadsbestuur de optie voor de busstopplaats in de Leopold III-laan.

Gemeenteraadslid Peter De Groote (CD&V) had eerder al enkele keren zijn afkeuring laten blijken over de plannen om de stopplaats onder te brengen in de Kauwekijnstraat en het was ook hij die op de gemeenteraad van 6 juli de kat de bel aanbond. “Eerst en vooral hopen we dat de opstart van het toerisme in onze stad niet echt meer lang op zich laat wachten. We beseffen nu meer dan ooit dat toerisme in onze stad van héél groot belang is voor ondernemend Ieper en de rijkdom van onze stad”, aldus Peter De Groote. “Maar hoe belangrijk ze ook zijn, we moeten er ook over waken dat de overlast voor onze inwoners niet te groot wordt. Daarom komen we na een eerdere vraag en interpellatie opnieuw terug op de plannen van het stadsbestuur over de op- en afstapplaatsen in de Kauwekijnstraat. We doen dit op aandringen van sommige bewoners uit de Kauwekijnstraat en de aanpalende straten die dit plan helemaal niet zien zitten in hun buurt. Onlangs was er een bewonersvergadering en ondertussen hoorden we hun kant van het verhaal. CD&V blijft alvast overtuigd dat ons eerder voorstel rond de Leopold III-laan een betere oplossing is dan die van de Kauwekijnstraat.”

Bewonersvergadering

Schepen van Toerisme Diego Desmadryl (Open Ieper) herhaalde dat de eventuele nieuwe plaats voor de bussen van dagtoeristen in onderzoek is. “In het kader van die zoektocht naar een nieuwe af- en opstapplaats voor bussen met dagtoeristen zijn we onlangs in overleg gegaan met de bewoners van de Kauwekijnstraat en Lange Torhoutstraat”, repliceerde Diego Desamdryl. “Tijdens dat overleg zijn inderdaad een aantal pijnpunten en moeilijkheden naar boven gekomen. Terecht, en we zijn dan ook verder gaan kijken hoe we in eerste instantie deze moeilijkheden kunnen wegwerken, tegemoet komen aan de bezorgdheden van de bewoners en of er mogelijke alternatieven zijn.”

“We zijn tot de conclusie gekomen dat we de eventuele plaats in de Kauwekijnstraat niet volledig kunnen belasten met deze bussen en dit in het kader van verschillende zaken”, vervolgde Desmadryl. “Momenteel onderzoeken we verder naar de mogelijkheid om de eerste stopplaats te organiseren aan het Hoornwerk, op de plaats waar nu ook al de bussen stoppen, maar dan wel met een tijdscontrole en dit voor eventueel drie busplaatsen. Een digitaal systeem zou moeten aanduiden wanneer deze plaatsen eventueel volzet zijn en dan zouden er eventueel twee extra plaatsen kunnen worden voorzien aan de Kauwekijnstraat en dit enkel voor de absolute piekmomenten. Dit zou dan geen structurele belasting zijn en kunnen we toch de dagtoeristen op een relatief korte afstand van de toeristische dienst laten af- of opstappen indien het te druk zou zijn aan het Hoornwerk.”

Knip aan de Fenix

“De mogelijkheid om de knip aan de Fenix tijdelijk op te heffen werd vanaf het begin al meegenomen, en is trouwens ook voorzien in de meerjarenplanning, maar ook hier willen we eerst alle mogelijkheden bekijken. Er mag in ieder geval zeker geen sprake zijn om deze knip volledig op te heffen. Laat mij toch wel duidelijk zijn dat we in volle fase zijn van onderzoek en wij rekening zullen houden met alle opmerkingen en zoeken naar de best mogelijke oplossing voor iedereen”, besloot de schepen. (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier