SP.A haalt schepenzetels in Menen meest voordelig binnen

In Menen besteedde N-VA het meest aan hun kiescampagne. © a-MPM
Stefaan Lernout

25.380 euro per partij, zoveel euro mocht een Meense partij maximaal uitgeven aan hun kiescampagne. Daarnaast mocht iedere kandidaat individueel nog 1.911 euro uitgeven. Vooral de kopstukken steken nogal wat extra geld in hun campagne. Voor Menen steken zowel N-VA als Open VLD erbovenuit. SP.A voerde dan weer een zuinige campagne.

N-VA en Open VLD spendeerden meer dan 24.000 euro, individueel gaven de kopstukken nog eens 1.000 tot 1.800 euro uit. CD&V gaf op partijniveau 4.000 euro minder uit, burgemeester Fournier deed daar nog 1.900 euro bovenop. De campagne bij SP.A was zuiniger, slechts 16.881 euro ging in papier en internet op, individueel waren ook zij spaarzaam. Patrick Roose (SP.A) gaf het minst uit voor zijn schepenzetel, Mieke Syssauw (Open VLD) het meest. Hoewel de verschillen bovenaan wel erg klein zijn.

N-VA zet in op kopstukken

“Bij N-VA kregen alle kandidaten een basispakket: tien exemplaren van de officiële individuele affiches, een pakket visitekaartjes en handkaartjes, een T-shirt, wat postkaarten, een autosticker…”, zegt schepen Dirk Vanholme die dit alles coördineerde. “Bij de uitgaven die plaatselijk door de partij gemaakt werden voor een bedrag van 24.243 euro zaten ook de grote affiches van onze boegbeelden Renaat Vandenbulcke en Griet Vanryckegem. Wie extra publiciteit wou, betaalde die uit eigen portemonnee.”

Dat deed onder meer Virginie Breye: ze spendeerde 1.214 euro extra. “Een grote hap waren de advertenties die ik plaatste”, vertelt ze. “Voor een totaal van 864 euro. Verder liet ik 140 euro aan autostickers bijdrukken en 100 extra affiches. Geen idee of dat het verschil heeft gemaakt, ik behaalde in ieder geval flink wat meer stemmen dan in 2012.” Kopstukken Renaat Vandenbulcke en Griet Vanryckegem spendeerden ongeveer evenveel. Lliana Mkrchyan die maar 40 euro extra uitgaf, behaalde slechts 18 stemmen minder dan Virginie Breye. Wie weet had zij de schepenzetel binnengereven, mits wat meer campagne-uitgaven?

Open VLD’ers investeren in advertenties

Net zoals bij de meeste partijen kregen de Open VLD-kandidaten een basispakket. Hoe dat in zijn werk gaat, legt voorzitter Rik Carpentier uit. “Enerzijds is er de collectieve uitgave van de partij, dat zijn kosten die gemaakt worden los van de individuele campagnes van de kandidaten. Van die 24.484 euro ging onder meer 4.770 euro naar advertenties. Ook het drukwerk en het ronddragen van het drukwerk ressorteert onder die kost.”

Mieke Syssauw.
Mieke Syssauw.© WO

“Daarnaast kreeg iedere kandidaat een basispakket ter waarde van 650,24 euro. Daarin staken banners, autostickers, affiches,… Genoeg voor iedere kandidaat om de verkiezingsstrijd aan te gaan, zodat ze eigenlijk geen euro moesten spenderen aan hun campagne. Dat was voldoende voor het gros van onze kandidaten, het stond hen echter ook vrij om – binnen de grenzen van het wettelijke toelaatbare – extra uitgaven te doen.”

Iets wat zowel Tom Vlaeminck, Mieke Syssauw als toekomstig burgemeester Eddy Lust deden. Elk spendeerden ze nog ongeveer 1.150 euro voor de ontwikkeling en verspreiding van verkiezingsfolders.

CD&V in straatbeeld

Met een totaal van 20.433,51 euro blijft CD&V nog een eind onder het bedrag dat maximaal mocht gespendeerd worden. Dat leverde op 14 oktober tien zetels op, maar geen plaats in het bestuur. Het mag een troost zijn dat CD&V – op Vlaams Belang na – minst heeft uitgegeven per behaalde zetel. Heel precies 2.043,35 euro. Individueel gaf burgemeester Martine Fournier 1.911 euro uit, waarvan ze zelf 513,74 euro bekostigde. Dat zijn vergelijkbare cijfers met de andere CD&V-kopstukken.

Martine Fournier.
Martine Fournier.© a-WO

“Meer dan geld moet je vooral veel tijd en energie van jezelf investeren en dat zes jaar lang” – Martine Fournier (CD&V)

“Een verkiezingscampagne kost inderdaad geld”, aldus Martine Fournier. “De grootste kost zijn de folders en de vlaggen, de autostickers ook. Het kan altijd meer en groter. Je boodschap moet aanwezig zijn in het straatbeeld. Maar nog belangrijker is dat je persoonlijk aanwezig bent in het straatbeeld. Onze campagne is al zes jaar aan de gang, voortdurend waren we onder de mensen. Ik heb ook enorm veel huisbezoeken gedaan, een gesprek aangegaan met de inwoners en een kaartje afgegeven. Dat kost weinig of geen geld, wel tijd. Zes jaar aanwezig en aanspreekbaar zijn, en niet enkel de laatste maanden, dat is volgens mij de beste campagne. Het is niet door meer budget te spenderen aan onze verkiezingscampagne dat het uiteindelijke resultaat anders zou zijn geweest.”

weinig persoonlijke bijdrages bij SP.A

Bij SP.A valt het op dat de persoonlijke bijdrage miniem is. Voor lijsttrekker Patrick Roose bijvoorbeeld is dat 39 euro. “Wij voeren een groepscampagne”, legt hij uit. Zo krijgt iedereen op de lijst een evenwaardige bijdrage uit de verkiezingskas. Daarom ook dat op onze affiches de 31 kandidaten staan afgebeeld, enkel in het begin werden de boegbeelden geafficheerd.” SP.A Menen spendeerde 16.881,13 euro aan de campagne. Relatief weinig tegenover de andere grote partijen. De internetcampagne kostte dan weer 4.506 euro.

Patrick Roose.
Patrick Roose.© WO

“Het geld voor de kiescampagne komt van de mandatarissen van de voorbije zes jaar” – Patrick Roose (SP.A)

Het stond de kandidaten vrij om zelf extra kosten te maken. Herman Ponnet spendeerde 387,20 euro aan advertenties, Kasper Vandecasteele 34,21 euro aan internetcampagnes. Patrick Roose liet voor die 39 euro affiches van zichzelf bijmaken. “Wegens het grote succes was ik snel door mijn voorraad affiches heen”, aldus de toekomstige schepen.

“Het geld dat in de verkiezingscampagne wordt gestopt, komt van de mandatarissen van de voorbije zes jaar. Iedere SP.A-mandataris heeft zo een belangrijke bijdrage geleverd en zal dat de komende zes jaar opnieuw doen. Deze campagne was trouwens goedkoper dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Er werden minder flyers en minder boekjes gedrukt en verdeeld.”

Groen en Vlaams Belang zijn partijen die traditioneel inzetten op groepscampagnes.