Snelheidsremmende maatregelen in Heilig-Hartstraat in Izegem

Op de commissie openbare werken en mobiliteit werd de verkeerssituatie in de Heilig-Hartstraat uitvoerig besproken, naar aanleiding van een ernstig ongeval met een fietser enkele maanden geleden.

© Frank Meurisse

Op 2 juni werd op het middaguur een snelheidscontrole gehouden in de zone 30 aan de Bellevueschool, en maar liefst 80 procent reed te snel. Snelheidsremmende maatregelen kunnen een combinatie zijn van een wegversmalling ter hoogte van het kruispunt en het aanbrengen van rijbaankussens in de Heilig-Hartstraat in aanloop naar het kruispunt.

Noël Vansteeland (Open VLD) zei dat, los van het ongeval, het gedrag van de jonge fietsers in veel gevallen te wensen overlaat. “Zij houden zich heel weinig aan de verkeersregels, wat voor de automobilisten in de schoolbuurten soms heel lastig kan zijn.”

De commissie ging akkoord om vanaf midden september met een proefopstelling van zes maanden te werken.

Smalle Kortrijkstraat

In de Kortrijksestraat, ter hoogte van nummers 77-79-81, is de straat zo smal dat heel wat auto’s het voetpad gebruiken om te kruisen met een tegenligger. “In 2018 zijn werken met de rijbaan gepland en kan de verkeerssituatie grondig aangepakt worden. Nu grote kosten doen is budgettair niet haalbaar, we zullen een beroep moeten doen op de hoffelijkheid van de autogebruikers die daar voorbijkomen.”

Blue-bike promoten

Het Izegemse stadsbestuur is bereid om in het verhaal van Blue-bike te stappen. “Het zou gaan om een terugbrengsysteem aan het station van Izegem. De fietsen kunnen zowel dienen voor zakelijk als recreatief gebruik. Als de stad een sterk dossier naar voor schuift, zal de NMBS de installatie van 20.000 euro op zich nemen. Dan moet er voor bijvoorbeeld 12 fietsen slechts 5.400 euro worden betaald. “

Mobiliteitsschepen Kurt Himpe (N-VA) gaf het project alleen kans op slagen als ook de Izegemse bedrijven interesse zouden tonen. Die zou er al zijn van het communicatiebedrijf Skyline langs de E403.

Dirk Van Walleghem (CD&V) vroeg aan de schepen of de stad ook wilde bijdragen, zodat het voor de gebruiker slecht één of twee euro per dag zou kosten. Kunnen bedrijven exclusief een pakket reserveren voor hun werknemers die met de trein in Izegem aankomen?”

Te veel en te snel verkeer in de Mezegemstraat

Nick Verschoot (N-VA) kaartte de problemen in de Kachtemse Mezegemstraat aan. “Het aantal voertuigen in de straat is sterk toegenomen omdat die wordt gebruikt om naar Roeselare te rijden. In een deel van de straat is de maximum snelheid 90 km per uur, en dit komt niet ten goede aan de veiligheid en de leefbaarheid. Ter hoogte van het Rhodesgoed belanden vaak wagens in de akkers doordat zij te snel de brug over de E403 afrijden.”

De schepen liet weten dat de problematiek gekend is, maar de bedrijven die zich daar bevinden moeten ook beleverd kunnen worden en de landbouwers willen ook hun akkers kunnen bereiken.

“Ik stel voor maatregelen uit te dokteren die de snelheid in de straat kunnen verminderen, alleen de toegelaten snelheid verlagen zonder infrastructurele ingrepen zal weinig zoden aan de dijk brengen.”

(LDB)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.