De plannen voor de River Terminal, de nieuwe containerterminal langs het kanaal Roeselare-Leie, zijn niet nieuw. Afgelopen zomer was de vergunningsaanvraag echter in het straatbeeld te zien en dat zorgde voor een storm aan protest. Op het terrein tussen de Schaapbruggestraat, het kanaal en de Regenbeekstraat zouden 110 bomen sneuvelen en het werd ook duidelijk dat de fietssnelweg langs het jaagpad verlegd zou moeten worden.
...

De plannen voor de River Terminal, de nieuwe containerterminal langs het kanaal Roeselare-Leie, zijn niet nieuw. Afgelopen zomer was de vergunningsaanvraag echter in het straatbeeld te zien en dat zorgde voor een storm aan protest. Op het terrein tussen de Schaapbruggestraat, het kanaal en de Regenbeekstraat zouden 110 bomen sneuvelen en het werd ook duidelijk dat de fietssnelweg langs het jaagpad verlegd zou moeten worden.Het burgerinitiatief Meer Bomen in Roeselare diende meteen bezwaar in en verzamelde via een online petitie al bijna 2.500 handtekeningen tegen de plannen. Ook het stadsbestuur koos de kant van het burgerinitiatief. "De voorbije weken hebben we stevige onderhandelingen gevoerd en binnenkort zullen we meer nieuws kunnen brengen", stelde schepen Michèle Hostekint (SP.A & De Vernieuwers) tijdens de gemeenteraad van maandagavond.Meer Bomen in Roeselare wachtte echter niet langer en geeft nu al tekst en uitleg. "Eind augustus dienden we bezwaar in tegen de plannen van de Vlaamse Waterweg om de River Terminal te bouwen langs het kanaal in", stelt Gene Vangampelaere. "We stelden de ligging en de realisatie van de terminal in vraag en wilden op zijn minst een nieuw stuk natuur in de buurt om het verlies te compenseren. De petitie die we hiervoor lanceerden werd ondertussen door 2.466 mensen ondertekend."Vrijdag 18 oktober had het burgerinitiatief een overleg met alle betrokken partijen, op initiatief van burgemeester Kris Declercq. "Hij vertelde ons dat de stad Roeselare dezelfde bedenkingen en vragen had als wij. Er wordt geschat dat het vrachtwagenverkeer de komende jaren met 40 procent zal toenemen. Door het kanaal in te schakelen voor het vervoer van goederen, wordt deze stijging ingeperkt. De terminal aan de overzijde van het kanaal - en dichter bij de snelweg - realiseren, bleek niet mogelijk. Dit zou blijkbaar te veel kosten om rendabel te zijn. Daarnaast zou de impact van de aan- en afvoer van en naar de kade op het vrachtverkeer en de luchtkwaliteit eerder beperkt zijn.""We leerden dat de terminal er hoe dan ook komt, aangezien deze bestemming als sinds 2012 voorzien en goedgekeurd was. Maar van de oorspronkelijk 110 genoemde bomen, zullen er 'slechts' 58 verdwijnen. Het gaat hier over industriegebied en eigenlijk is men niet verplicht om dit te compenseren. Toch wil de Vlaamse Waterweg 58 nieuwe bomen planten en verzorgen langs het toekomstige nieuwe fietspad. Tussen het fietspad en het bedrijf Desotec zal die laatste instaan voor een volwaardig groenscherm en bomen. Bovendien werden de 58 ter dood veroordeelde vijftigplussers naar waarde geschat en krijgt Roeselare hiervoor 150.000 euro om extra bomen te planten in de stad, bovenop de 100.000 nieuwe bomen die het huidige beleid al beloofde. De overblijvende bomen blijven zeker behouden, gezien de kade zelf niet meer zal uitbreiden."Meer Bomen in Roeselare hoopt ook dat er deskundig boomadvies gevraagd wordt aan een European Tree Technician. "Er moet ook gezorgd worden voor een natuurlijke variatie van meerdere boomsoorten en onderliggende struiklagen.Na de doorgevoerde wijzigingen in de plannen, volgt er nu opnieuw een openbaar onderzoek. Dat start op woensdag 23 oktober 2019 en loopt tot uiterlijk 23 november 2019. Ook de Stad brengt tegen 25 november opnieuw haar advies uit. De finale beslissing door de Vlaamse minister moet ten laatste genomen worden in januari 2020.