Sander Loones: “Opvolger Sea King mag niet naar Wallonië verhuizen”

© BELGA
Redactie KW

N-VA’er Sander Loones vreest dat de NH90-reddingshelikopters, de opvolgers van de Sea King, wel eens naar het Waalse Beauvechain zouden kunnen verhuizen. “Kan absoluut niet”, vindt hij. “De helikopters moeten in West-Vlaanderen blijven, zodat ze snel in actie kunnen schieten bij incidenten op zee.”

“Geruchten doen de ronde dat sommigen de nieuwe NH90-reddingshelikopters zouden willen verhuizen naar Wallonië , naar de militaire basis in Beauvechain. Ik kan me inderdaad inbeelden dat de nieuwe Franstalige minister van Defensie, Didier Reynders, dat prettig zou vinden. Maar dit kan absoluut niet. De reddingscapaciteit per helikopter moet absoluut in West-Vlaanderen blijven en mag niet verplaatst worden naar Wallonië“, vindt Sander Loones.

“De opvolging van de Sea King is voorbereid. Vier NH90 Nato Frigate-helikopters opereren vandaag vanaf de militaire basis in Koksijde en op missies van de fregatten. Daarnaast zijn er ook vier Tactical Transport Helicopter-varianten van de NH90 gestationeerd in Beauvechain (Bevekom). Volgens geruchten dromen sommigen ervan om die allemaal te groeperen op de basis in Wallonië.”

“NH90’s samen in West-Vlaanderen”

Sander Loones, ook kort minister van Defensie geweest: “Als men kosten wil besparen, kunnen alle NH90-helikopters voor ons samen worden gestationeerd, maar dan wel in West-Vlaanderen. Het is de meest geschikte plaats, omdat de helikopters van daaruit kunnen worden ingezet voor alle zoek- en reddingsoperaties en voor alle manoeuvres, van de marine én van de landcomponent.”

Sander Loones wil de efficiëntie-oefening bovendien nog breder trekken. Zo zou één helikopter-platform kunnen worden uitgebouwd voor verschillende diensten. “We hebben niet alleen onze militaire reddingshelikopters, er is ook de MUG-heli. Die kampt met een terugkerend financieringsprobleem omdat minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) weigert ervoor te betalen. Onbegrijpelijk én gevaarlijk, want de MUG-heli redt levens.”

Reddingshelikopters leasen?

De efficiëntie-oefening zou helemaal compleet zijn als de MUG-heli en de reddingsopdrachten op zee niet langer uitgevoerd zouden worden door de NH90’s, maar wel door een meer geschikt helikopter-platform, bijvoorbeeld met nieuw geleasde helikopters.Een uur vliegen met een NH90 is duurder dan een uur met de F35-gevechtsvliegtuigen“, zegt Sander Loones.

“Er bestaan betere en goedkopere helikopters om de reddingsacties uit te voeren. Als we die zouden inschakelen, kunnen onze NH90-helikopters ook eindelijk worden gebruikt waar ze écht voor zijn gemaakt. Dit zijn gevechtshelikopters die onze Marine voluit moet kunnen inzetten.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier