RUP Tybersite definitief vastgesteld op Meense gemeenteraad

De architectuur van de gebouwen op het Tyberpark werd verder verfijnd. Elk gebouw krijgt zijn eigen moderne strakke identiteit. © SLW
Redactie KW

Tijdens de gemeenteraad van 27 maart werd de definitieve vaststelling gedaan van het RUP Tyber. De implementatie kan van start gaan. Zoals voorzien mag maximaal 40 procent van de oppervlakte naar kleinhandel en leisure gaan, komt er maximaal een grootschalige trekker en wordt een deel van de vroegere ambachtelijke zone herbestemd tot natuurgebied.

Het plan-MER plaatst echter een kanttekening bij de verkeersdrukte die de site met zich mee zal brengen. Een overbelasting van het kruispunt met de N8-N58, de huidige rotonde, is reëel. Aanpassingen dringen zich op, er kunnen bijvoorbeeld verkeerslichten komen of een andere maatregel die ervoor zorgt dat de capaciteit van het kruispunt significant verhoogt. Pas wanneer dit is opgelost kan de Tybersite zich volledig ontplooien.

Geen concurrentie met handelaars in het centrum

Sylvianne Scherpereel (CD&V) vist naar wie de grootschalige trekker wel kan zijn. “Wij zijn even benieuwd als u“, bekent schepen Mieke Syssauw. “De bouwprojector heeft ons verzekerd dat het een zeer aantrekkelijke winkel zal zijn.”

Raadslid Scherpereel vraagt ook om de handelaars uit het centrum te betrekken bij de ontwikkeling. Hoe denk je dat aan te pakken? “We hebben waarborgen ingebouwd dat site Tyber complementair moet zijn, de ruimtes moeten 600 vierkante meter groot zijn. Dergelijke ruimtes zijn niet voorhanden in het centrum. Wat we willen is dergelijke winkels aantrekken die het volk lokken, winkels die onze inwoners momenteel opzoeken in Wevelgem of Ieper. Met de site Tyber kunnen we die koopvlucht tegengaan. Dat is ingebouwd in het RUP.”

Vlaams belang wil tunnel

Eddy Vandendriessche (Vlaams Belang) denkt niet dat rode lichten het probleem zullen oplossen. “Waarom geen tunnel maken, dan kan je de rotonde blijven gebruiken.” We zaten regelmatig samen met agentschap Wegen en Verkeer”, zegt schepen Syssauw. “Een rond punt werkt alleen maar goed als er vanuit de verschillende wegen een gelijkaardige stroom het rond punt opkomt. Een tunnel kan een oplossing bieden, maar we mogen daar niet op hopen. Een tunnel is te duur. De aanleg van een slim kruispunt met slimme verkeerslichten lijkt wel een goede oplossing.”

(SLW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier