Roland Florizoone uit De Panne heeft nog grootse toekomstdromen

Roland Florizoone: "Mijn raad voor de nieuwe mandatarissen: blijf steeds sociaal, eerlijk en jezelf." © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Na 36 jaar lokale politiek heeft Roland Florizoone (68) eindelijk meer tijd voor zijn vele andere interesses en zijn passie voor affiches. Zijn managersfunctie bij familiebedrijf Meli combineerde hij 24 jaar lang met zijn schepenambt (bevoegdheden Toerisme en Openbare Werken) en 12 jaar met zijn functie als provincieraadslid.

“Ik maak graag plaats voor een nieuwe generatie met nieuwe ideeën, die kunnen zorgen voor vernieuwing en verandering in De Panne” zegt Roland.

“Ik had dan ook gezegd dat ik de nieuwe liberale lijst Actie 100 procent zou steunen tijdens de campagne en uiteraard ook nadien. In mijn politieke beginjaren was er voor mij al een link tussen Meli Park en toerisme. Ik wilde het toerismebeleid professionaliseren, meer gericht op verblijfstoerisme naar onze directe buren Frankrijk, Nederland, Luxemburg en Duitsland. Met betere toeristische activiteiten zoals het koetsendefilé, de veterancarshow, elegantiewedstrijden, het Beach Festival en de wekelijkse muzikale animatie Panima slaagden we er ook in om De Panne toeristisch te promoten. Ook de link tussen de leiding over 100 personeelsleden bij de Technische Dienst en Openbare Werken en 200 werknemers bij Meli Park was vergelijkbaar. De goede sociale verhouding met mijn personeel had ik te danken aan mijn vader die steeds benadrukte hoe belangrijk het was om het personeel goed te kennen en vooral te waarderen. Dan is het respect wederzijds. Dit is de laatste jaren in De Panne dramatisch achteruit gegaan met onder meer burn-outs tot gevolg. De nieuwe beleidsploeg onder leiding van schepen Wim Janssens zal hieraan speciale aandacht besteden.”

“Uiteraard blijf ik nauw verbonden met Meli in Veurne waar wij een honingfabriek hebben uitgebouwd die tot de beste van Europa en zelfs van de wereld behoort. Vorig jaar produceerden wij meer dan 11.000 ton honing en met ook de andere honingproducten zoals koek, wafels en choco, realiseerden wij een recordomzet van 50 miljoen euro. De stijgende trend van gezonde natuurvoeding speelt uiteraard in ons voordeel, maar we blijven alert!”

Veel afgunst

“Wat me vooral is bijgebleven uit mijn politieke carrière is de afgunst en de tegenstand van mandatarissen die voor hun postje vrezen wanneer je succes krijgt en veel voorkeurstemmen haalt. Dat zie je ook op nationaal vlak! Toen ik in 1982 voor de eerste keer verkozen was, zei wijlen burgemeester Bossuyt me: “Gij zult het in de politiek niet ver brengen want ge zijt te eerlijk”. Ondertussen heb ik bewezen dat je het wel ver kunt schoppen in de politiek door eerlijk te zijn en niet achterbaks. Dat raad ik de nieuwe mandatarissen aan: blijf steeds sociaal, eerlijk, en jezelf”, klinkt het.

“Ik blijf de gemeentelijke politiek op de voet volgen en ik blijf bereid om de mensen van Actie/Open VLD zo goed mogelijk te begeleiden en te adviseren. Gezien onze overwinning – wij zijn nu de grootste fractie – valt het afscheid van de actieve politiek veel minder zwaar. De Panne en Adinkerke staan nu voor een nieuwe toekomst omdat de opvolging in professionele handen is.”

Menselijk contact

Hoewel Roland sterk gelooft in moderne technologie en communicatiemiddelen, ziet hij ook de keerzijde van de medaille.

“Wat ik vandaag mis is het échte menselijk contact, zowel met mede- als met tegenstanders. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om van achter je computer of via je smartphone je mening te uiten, zeker met de sociale media. Vroeger aan de toog kon je nog tussen pot en pint meningen delen en argumenteren. Nu staat het geschreven en leest iedereen mee met alle mogelijke ondeskundige commentaren tot gevolg. Nee, het is niet meer zo leuk… Elke mandataris, en eigenlijk iedereen, zou best eens een cursus volgen om te leren correct om te gaan met de sociale media. Je mag vooral niet geneigd zijn om op alles te reageren, want dan kan het escaleren.”

Passie voor affiches

Wie Roland ook maar een beetje kent, weet dat hij een verwoed verzamelaar is van oude affiches, en hij heeft pareltjes van oude kustaffiches in zijn collectie.

“Als student marketing verzamelde ik destijds Coca Cola-affiches, een verzamelthema dat steeds populairder wordt” zegt Roland. “Later volgden pretparkaffiches en toen ik schepen van Toerisme was, begon ik aan een verzameling toeristische kustaffiches omdat die op een unieke manier een beeld vormen van onze rijke kustgeschiedenis. Mijn oudste affiche dateert van 1888, met een stoomboot die van Oostende naar Dover vaart. Rond die periode daagden de eerste kleurrijke affiches op over Oostende en Blankenberge, die zich onder meer richtten tot het buitenland, en dan vooral Parijs. De Belgische Spoorwegen promootten vanaf 1900 ‘Le Littoral Belge’ en lieten de gemeenten daarvoor betalen. Er werd een beroep gedaan op eminente schilders en artiesten zoals Meunier, Cassiers, Van Ruysselberghe, Ensor voor Oostende en Magritte voor Knokke. In de beginperiode werkten de artiesten vooral in ‘art-nouveaustijl’, maar na 1920 werd de stijl soberder en decoratiever. Na de oorlog kregen de affiches een moderne look en in de fifties deed de fotografie haar intrede. Ik heb reeds een boek uitgegeven en verschillende tentoonstellingen gehouden. Daarnaast run ik nog een eenmanszaak met een handel in oude illustratieve affiches. In de plaats van de veilingen online te volgen, zal ik nu meer ter plaatse gaan, gecombineerd met citytrips naar Parijs, Amsterdam, Londen, New York,… Ik heb ook plannen om een nieuw boek uit te geven over de affiches van onze kust. Mijn grote droom is om een internationaal museum op te richten met artistieke affiches vanaf hun ontstaan vanuit de Belle Epoque, over de Art Nouveau tot de golden sixties. Maar ik vrees dat De Panne hiervoor te klein zal zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier