Provincie wil fietssnelweg langs Kustweg

Bredens burgemeester Steve Vandenberghe, gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe en Brugs schepen van Toerisme Philip Pierins langs de Koninklijke Baan in Bredene. © HH
Redactie KW

De provincie en de Vlaamse overheid stellen een studiebureau aan om een studie uit te voeren over een toekomstige fietssnelweg langs de de Kustweg tussen Brugge en Oostende.

Fietssnelwegen moeten vlotte en veilige fietsverbindingen mogelijk maken voor de dagelijkse verplaatsingen naar school of naar het werk. Ze hebben een comfortabele ondergrond en een breedte van 4 m en op kruispunten met andere wegen krijgen de fietsers zoveel mogelijk voorrang.

Langs Koninklijke Baan

Het studiebureau Arcadis moet nu voor de zomer diverse tracés onderzoeken voor een fietssnelweg langs de Kustweg – de Koninklijke Baan. Tegen de herfstvakantie moet een voorkeurtracé worden uitgekozen en eind dit jaar moet duidelijk zijn welke werken nodig zijn. Daarna kan de uitvoering starten.

Bedoeling is om de bestaande Koninklijke Baan te volgen. “Op heel wat plaatsen zijn rijstroken nu al niet meer in gebruik“, verduidelijkt gedeputeerde voor Mobiliteit Jurgen Vanlerberghe (SP.A). “Soms dienen die als parkeerstroken, maar op andere plaatsen is het nutteloze verloren oppervlakte. Daarmee kunnen we aan de slag.”

Woon-werkverkeer

“We kiezen in eerste instantie voor het stuk tussen Oostende en Brugge, de beide havens, omdat daar het meeste woon-werkverkeer is. Daar zijn fietssnelwegen in eerste instantie voor bedoeld. We willen dat er knooppunten worden voorzien met de Kusttram, fietsverhuurplaatsen en parkeerplaatsen. Ook willen we goede aansluitingen met andere fietspaden die op de Koninklijke Baan uitkomen, waarbij ook de missing links worden aangepakt.”

“Verder hebben we de ambitie om het woon-werkverkeer en de toeristische fietsersstromen uit elkaar te houden en om een state of the art-fietssnelweg aan te leggen: minstens 4 m breed, geen scherpe bochten en haalbare hellingsgraden”, zegt Jurgen Vanlerberghe. “We hopen dat Vlaanderen en de provincie elk de helft zullen bijdragen. Maar daarvoor wordt het afwachten welke Vlaamse regering er na de verkiezingen zal aantreden. We hopen in elk geval dat er snel concrete realisaties zullen volgen.”

“Weyts lachte weg”

In 2016 hebben de vijf Vlaamse provincies samen een netwerk van fietssnelwegen uitgetekend, waarin de N34 was opgenomen. Vlaams Parlementslid en burgemeester van Bredene Steve Vandenberghe (SP.A) vroeg in het Vlaams Parlement al aan Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) om werk te maken van de fietssnelweg langs de N34, die een gewestweg is.

“Maar mijn vraag werd weggelachen“, aldus Vandenberghe. “De kust wordt stiefmoederlijk behandeld door de minister. Ik was heel ontgoocheld dat het idee in de koelkast belandde. Maar eind 2016 of begin 2017 kwam het voorstel weer naar boven op het kustburgemeestersoverleg en daar toonde de provincie zich wel bereid om het te onderzoeken. Het is een kaakslag voor Weyts, maar een pluim voor de provincie.”

Maar toch met administratie Weyts

Gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe nuanceert de versie van Steve Vandenberghe. “Wij hebben de vraag niet aan de minister van Toerisme gesteld, maar wel aan de minister van Mobiliteit. Woon-werkverkeer leunt daar immers meer bij aan. De clou is dat het om dezelfde persoon gaat, ook minister Weyts. Zijn administratie was welwillender en betaalt de helft van de studie, die 100.000 euro kost.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier